Valinnat
    Tiehallinto



    Etusivu

    Hankkeen sisältö
    Hankeorganisaatio
      
    Lähtökohdat
      
    Tavoitteet
      
    Toimenpiteet
      
    Vaikutukset
      
    Kustannukset
      
    Aikataulu ja
       jatkotoimenpiteet
    Tiedottaminen ja
       ajankohtaista
    Yhteystiedot
      
    Palaute
      

    Tiehallinto, hankesivulle
      
    Kaakkois-Suomen
    tiepiirin sivuille


    Selkäharjun kelikamera

    Muukon kelikamera

    Valtatien 6 parantaminen nelikaistaisena tienä välillä Kärki - Mattila, Lappeenranta

    TIESUUNNITELMA



    Tiesuunnitelman esite  
    (pdf, 1624 kB)
      

    Laadittu tiesuunnitelma on jatkoa 2003 valmistuneelle yleissuunnitelmalle valtatien 6 parantamiseksi nelikaistaisena tienä välillä Lappeenranta - Imatra. Tiesuunnitteluosuus kattaa yleissuunnitelman mukaisesta 48 km:n mittaisesta valtatiejaksosta 11 km:n mittaisen alkuosuuden Kärjen kylästä Mattilan eritasoliittymään. Samalla parannetaan myös valtatietä 13 uudessa maastokäytävässä noin 3 km:n matkalla. Hankkeeseen sisältyy myös muuta yleistä tieverkkoa ja Lappeenrannan kaupungin katuverkon vaatimia järjestelyjä, joista kaupunki on laatinut samanaikaisesti erilliset suunnitelmat.

    Yleissuunnitelmaratkaisusta on valmiina syksyllä 2003 avattu Muukko - Ahvenlampi -välille toteutettu vajaan 5 kilometrin mittainen nelikaistainen, keskikaiteellinen tiejakso.

    Tiesuunnittelualue alkaa Lappeenrannan kaupungin länsipuolelta Kärjen kylästä ja päättyy nykyiseen Mattilan eritasoliittymään. Selkäharjun uuden eritasoliittymän kohdalla suunnittelualue ulottuu pohjoiseen valtatien 13 suunnassa Lemin (mt 380) liittymään saakka. Etelän suunnassa alue jatkuu sekä Törölän että Yllikkälän tasoristeysalueiden yli (mt 3864 ja pt 14791). Lavolan uuden eritasoliittymän alueella suunnittelualue kattaa Helsingintien (mt.3821) ja Korkea-ahon paikallistien (pt 14790) välisen alueen.

    Yleiskartta suunnittelualueesta (pdf, 1854 kB)
      

    Hanke sisältyy valtakunnan liikenneinvestointiohjelmaa valmistelleen ministerityöryhmän loppuraportin suuriin tieverkon kehittämisinves- tointeihin hallituskaudelle 2004 – 2007.

    Hanke pyritään mahdollisesti toteuttamaan ns. elinkaarihanke- mallilla, jolloin valtio ostaa hankekohteeseen pitkäaikaisen kokonaispalvelun, joka rakentamisen lisäksi sisältää ylläpito- ja hoitosopimuksen sekä rakentamisaikaisen rahoituksen. Valtio maksaa hankkeen valmistuttua sen toteuttajalle vuotuisia palvelumaksuja 20 – 25 vuoden pituisen sopimuskauden ajan.

    Päätös hankkeen toteuttamisesta mahdollisen elinkaarimallin mukaisesti tehdään myöhemmin hankekohtaisessa kehys- ja talous-arviokäsittelyissä.
      

    Sivu päivitetty 20.8.2004

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö