Valinnat
    Tiehallinto

     

    Oulun tp
    Ajankohtaista
    Ajankohtaista (O)

    Kartta kohteesta

    Pelkistetty aikataulu

    Valtatien 4 Haaransilta - Kiviniemi väli rakennetaan moottoritieksi


    Hankkeen toteutus ja vaikutukset

    Valtatien 4 Haaransilta - Kiviniemi väli rakennetaan moottoritieksi kokonaisrahoituksella ja kokonaisvastuu-urakkana. Haaransillan ja Kempeleen välinen osuus rakennetaan poikkileikkaukseltaan kapeana moottoritienä, jossa vastaantulevat kaistat erotetaan keskikaiteella ja väli Kempele - Kiviniemi perinteisenä keskikaistalla varustettuna moottoritienä.

    Moottoritieratkaisulla parannetaan merkittävästi valtatien liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Hankkeen toteutuksen yhteydessä vähennetään moottoritiestä ympäristölle aiheutuvia meluhaittoja rakentamalla meluesteitä. Kempeleenharjun pohjavesialueen pohjavesisuojausta täydennetään ajoratamuutosten osalta.

    Ympäristövaikutuksia seurataan sekä rakentamisen aikana että jälkeen tarkkailuohjelmilla Kempeleenharjun alueella ja Tyrnävänjoen ja Ängeslevänjoen uomansiirtojen vaikutusalueella. Hankkeen valmistuttua on Oulun seudulla valtatiellä 4 välillä Haaransilta-Räinänperä moottoriväylää yhteensä 52,8 kilometriä.

    Rakennushankkeen sisältö:

    • uutta moottoritietä 9,5 km
    • moottoritien toinen ajorata 7,2 km 
    • ramppeja 5,7 km 
    • muita valta- ja maanteitä 4,9 km 
    • kevyen liikenteen väyliä 6,0 km 
    • yksityisteitä 6,5 km 
    • siltoja 21 kpl 
    • meluesteitä 7,0 km 
    • pohjavesisuojausta 2,27 km 
    • tievalaistusta 31,6 km 
    • jokiuomien siirtoa 0,6 km

    Suunnittelu

    Kokonaisvastuu-urakkaan kuuluu rakentamisen lisäksi tarvittavien lopullisten rakennussuunnitelmien laatiminen. Suunnittelupanos oli hyvin merkittävä jo tarjousvaiheessa, jolloin laadittiin alustava rakennussuunnitelma. Urakan ratkaisun yhteydessä suunnitelma ja suunnittelijat pisteytettiin yhdessä urakan toteuttajan ja laatusuunnitelman kanssa.

    Rakennussuunnittelu tapahtuu usean konsulttitoimiston yhteistyönä. Suunnitteluryhmään kuuluvat:

    • Tieliikelaitos 
      • Konsultointi, liikenteelliset ratkaisut 
      • Pohjois-Suomen yksikkö, tien rakennesuunnittelu,  geotekninen suunnittelu, varusteiden ja laitteiden suunnittelu, ympäristösuunnittelu 
    • Suunnittelukortes Oy, sillat 
    • Rantakokko & CO Oy, sillat 
    • Suomen Sähkörakennus Oy, tievalaistus

    Osa kansainvälistä liikenneverkkoa

    Valtatie 4 on osa E75-tietä, joka kuuluu EU:n määrittelemään yleiseurooppalaiseen TEN- liikenneverkkoon. Suomessa E75-tie kulkee Helsingistä Jyväskylän, Oulun ja Rovaniemen kautta Utsjoelle ja on erittäin tärkeä väylä pohjois-etelä -suunnassa tapahtuvalle liikenteelle.

    Nykyisellä valtatiellä 4 on Kempeleen ja Kiviniemen välillä moottoriliikennetie ja välillä Haaransilta-Kempele valtatie. Tien liikennemäärät mainituilla tiejaksoilla on 10500 - 15500 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskasta liikennettä on 10 %.

    Urakoitsija valittiin EU-menettelyllä

    Hankkeen tilaaja, Oulun tiepiiri valitsi urakoitsijan EU-säännösten mukaisesti kansainvälisen tarjouskilpailun perusteella. Vuoden 2000 lopussa sekä Suomen että EU:n virallisissa lehdissä julkaistiin hankintailmoitukset, joiden perusteella mukaan ilmoittautui 6 tarjoajaa. Kaikki tarjoajat olivat suomalaisia. Tilaaja hyväksyi kaikki ilmoittautuneet mukaan varsinaiseen tarjouskilpailuun.

    Tarjousten laskenta-aikaa oli kolme kuukautta. Saadut tarjoukset tilaaja arvioi kokonais- taloudellisuuden perusteella. Urakkahinnan painoarvo oli 70 % ja laadun painoarvo 30 %. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi työyhtymä HAKI, joka koostuu Tieliikelaitoksesta, Maarakennus Jaara Oy:stä, Suomen Sähkörakennus Oy:stä ja Mestra Engineering Ltd:stä. Urakkasopimus HAKI:n kanssa allekirjoitettiin kesäkuussa 2001.

    Kokonaisrahoitus

    Liikenneministeriö ja Tiehallinto ovat yhdessä kehittäneet uusia rahoitus- ja rakentamis- malleja, jotka soveltuvat suurten tiehankkeiden toteuttamiseen. Vt. 4 Haaransillan ja Kiviniemen välillä toteutetaan kokonaisrahoituksella. Koko hankkeen rahoitus on myönnetty kerralla valtion budjetissa, eikä perinteisenä eri vuosille myönnettyinä rahoituksina. Kokonaisrahoituksella on mahdollisuus päästä merkittäviinkin kustannussäästöihin perinteiseen vuosirahoitukseen verrattuna, koska urakoitsijalla on mahdollisuus suunnitella ja toteuttaa rakentaminen optimiaikataulun mukaan.

    Yhteystiedot:
    Tilaaja 
    Oulun tiepiiri, 
    Pl 261 90101 OULU 
    Projektipäällikkö
    Heimo Tervola 0204 22 6835, 0400 287 329 Urakoitsija
    Työyhtymä HAKI, Ouluntulli  90450 KEMPELE,  08 557 8190  
    Projektipäällikkö Leo Brandt,040 544 9340 

    150703

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö