Valinnat

    Tiehallinto

    Etusivu
    Yleissuunnitelma
    Yhteystiedot
    Palaute

    Uudenmaan tiepiiri

     

    Valtatien 2 Helsinki – Pori -yhteysvälin kehittäminen
    Valtatien 2 parantaminen välillä Palojärvi (vt1) – Vihdin kirkonkylä
    Yleissuunnitelma


    Valtatie 2 Helsingistä Poriin on tärkeä valtakunnallinen sekä seudullinen yhteys pääkaupunkiseudun ja Luoteis-Uusimaan, Forssan seudun sekä Satakunnan välillä. Valtatie 2 toimii myös alueen keskeisenä sisäisenä yhteytenä tienvarren taajamien välillä. Valtatie 2 sivuaa Nummelaa, Vihdin kirkonkylää ja Karkkilaa ja toimii osana näiden taajamien sisääntuloyhteyksiä. Tämä yleissuunnitelma on tehty välille Palojärvi - Vihdin kirkonkylä (merkitty viereiseen karttaan punaisella).

    Ongelmat ja kehittämistarpeet

    Valtatien 2 liikennemäärä välillä Palojärvi – Vihdin kirkonkylä vaihteli vuonna 2002 välillä 7000 – 11500 autoa vuorokaudessa (KVL). Liikennemäärä oli suurin tien eteläpäässä.

    Valtatie 2 ei täytä tällä hetkellä valtatieverkolle asetettuja liikenteellisiä tavoitteita ja ongelmat lisääntyvät tulevaisuudessa, kun liikenne kasvaa. Liikenne jonoutuu jo nyt vilkkaimmilla osuuksilla. Liittyminen sivuteiltä valtatielle on vaikeaa. Osa liittymistä on myös vaarallisissa kohdissa, ja joissakin liittymissä on tapahtunut vakavia onnettomuuksia.

    Rinnakkaisyhteydet puuttuvat Huhmarista Nummelaan ja Nummelasta Vihdin kirkonkylään. Uudet yhteydet ovat tarpeellisia myös kevyen liikenteen kannalta.

    Tavoitteet

    Suunnittelun tavoitteena on löytää toimenpiteet, joilla liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta voidaan parantaa. Samalla haetaan ratkaisuja, joilla tien haittavaikutuksia ympäristöön voidaan lieventää mm. meluesteillä ja pohjavesisuojauksilla.

    Vaikutukset

    Yleissuunnitelman toimenpide-ehdotukset parantavat kaikkien kulkumuotojen toimintaedellytyksiä. Uudet kaista- ja liittymäjärjestelyt nostavat valtatie 2:n palvelutasoa tehden sen käytön sujuvammaksi ja turvallisemmaksi. Uusista järjestelyistä hyötyy myös joukkoliikenne. Tieosuutta käyttävien linja-autojen matka-ajat lyhenevät. Uudet meluesteet vähentävät liikennemelulle altistuvien määrää, ja pohjavesisuojaukset vähentävät pohjavesien pilaantumisriskiä. Hankkeen kustannusarvio on 11,1 miljoonaa euroa.

    Aikataulu ja jatkotoimenpiteet

    Yleissuunnitelma on valmis. Se lähtee tielain mukaiseen käsittelyyn vuoden 2004 alkupuolella. Hankkeen seuraava vaihe on tiesuunnitelman laatiminen.

    Valtatien 2 Helsinki – Pori -yhteysvälin kehittämishanke on mukana Tiehallinnon ja liikenne- ja viestintäministeriön 2004-2007 toiminta- ja taloussuunnitelmissa. Suunnitelmien osalta rakentaminen on mahdollista aloittaa vuonna 2005.
     

    Sivut päivitetty 18.01.2004
    Sivujen laadinta: Suunnittelukeskus Oy

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö