Eurooppatien E18
-hankkeen Muurla-Lohjanharju suunnittelu
Valtatie
1 yhdistää Helsingin ja Turun kaupunkiseudut, ja sen liikenteellinen
vaikutusalue kattaa Lounais-Suomen. Valtatiellä on suuri merkitys tien varrella
olevien kaupunkiseutujen ja taajama-alueiden kehitykselle.
Turun ja Helsingin välinen valtatie 1 (Eurooppatie
E18) kuuluu EU:n priorisoimaan Pohjolan kolmioon, joka kulkee Suomessa
Turusta ja Naantalista pääkaupunkiseudun kautta Venäjän rajalle Vaalimaalle.
Se liittää Etelä-Suomen rannikon keskukset toisiinsa. Nykyisin sen valmiita
jaksoja Turun ja Helsingin välillä ovat Helsinki-Lohjanharju (38 km) ja
Muurla-Turku (63 km). Lohjanharjulta
Lohjalle (10 km) rakentaminen on käynnissä ja tie avataan liikenteelle
syksyllä 2005. Muurla – Lohja
hanke täydentää puuttuvan osuuden Turun ja Helsingin välisestä
moottoritiejaksosta. Suomi on sitoutunut toteuttamaan koko Eurooppatien E18
moottoritietasoiseksi vuoteen 2015 mennessä.

Muurlan
ja Lohjanharjun välisellä osuudella tien kaarteisuus ja mäkisyys sekä
lukuisat liittymät heikentävät liikenneturvallisuutta ja rajoittavat
ohitusmahdollisuuksia. Kasvavasta liikenteestä poikkeuksellisen suuri osa on
kuorma-autoja ja rekkoja, jotka jonouttavat liikenteen. Ongelmat, kuten
onnettomuudet, liikenteen tukkoisuus ja matka-aikojen vaihtelut lisääntyvät
liikennemäärien kasvaessa. Liikenneonnettomuus tai huono keli voivat hidastaa
liikennettä ja aiheuttaa viivytyksiä, jotka haittaavat etenkin teollisuutta,
kauppaa ja joukkoliikennettä.
Myös
valtatie 25 Lohjan kohdalla on ruuhkautunut ja turvaton. Tie toimii Lohjan sisääntuloväylänä,
jolla sekoittuvat seudun läpikulkeva ja paikallinen liikenne.
Tiesuunnitelmat
lainvoimaisia
Osuuden
Lohja
- Lieviö (Lohjanharju)
tiesuunnitelma valmistui syksyllä 1998 ja siitä on annettu hyväksymispäätös
heinäkuussa 2000. Hyväksymispäätöksestä tehdyistä valituksista on korkein
hallinto-oikeus (KHO) antanut hylkäävän päätöksensä kesäkuussa 2003.
Osuuden
Muurla-Lohja tiesuunnitelmat laadittiin kolmessa osuudessa ja ne valmistuivat
lokakuussa 2001. Tiesuunnitelmien hyväksymispäätös on annettu liikenne- ja
viestintäministeriöstä marraskuussa 2002. Päätöksistä valitettiin
korkeimpaan hallinto-oikeuteen (KHO), joka antoi päätöksensä 31.12.2003.
Valitukset hylättiin suurimmilta osin ja tiesuunnitelmat ovat lainvoimaisia.
Rakentaminen
Lohja-Lohjanharju-hankkeen
rakentaminen aloitettiin tammikuussa 2004. Moottoritie avataan liikenteelle
joulukuussa 2005. Koko rakentamisurakka valmistuu 31.10.2006
Muurla-Lohja
-osuudella tähdätään siihen, että rakentaminen alkaisi vuonna 2005 ja tie
avattaisiin liikenteelle kokonaisuudessaan vuonna 2009.
Lisätietoja Eurooppatien
E18 Muurla - Lohjanharju aikaisemmista suunnitteluvaiheista.
|