Valinnat
    Tiehallinto

     

    Tiesuunnitelmat
    Muurla - Lahnajärvi
    Lahnajärvi - Lohja
    Lohja - Lohjanharju

    Valtatien 1 suunnittelu

    Valtatie 1 yhdistää Helsingin ja Turun kaupunkiseudut, ja sen liikenteellinen vaikutusalue kattaa Lounais-Suomen. Valtatiellä on suuri merkitys tien varrella olevien kaupunkiseutujen ja taajama-alueiden kehitykselle.

    Valtatien 1 osuudet Helsinki - Lohjanharju ja Turku - Muurla ovat moottoritietä. Muurlasta Lohjanharjulle tie on kaksikaistainen valtatie. Moottoritie Paimion ja Muurlan välillä avattiin liikenteelle 17.11.2003.

    Yhdessä valtatien 7 ja Kehä III:n kanssa valtatie 1 muodostaa Suomen etelärannikolla sijaitsevan Eurooppatien E18 Turusta pääkaupunkiseudun kautta Vaalimaalle ja edelleen Venäjälle. Tien kansainvälinen asema on hyvin keskeinen: se on osa ns. Pohjolan kolmiota, joka on yksi Euroopan Unionin 14:stä tärkeimmästä infrastruktuurin kehittämishankkeesta.

    Muurlan ja Lohjanharjun välisellä osuudella tien kaarteisuus ja mäkisyys sekä lukuisat liittymät heikentävät liikenneturvallisuutta ja rajoittavat ohitusmahdollisuuksia. Kasvavasta liikenteestä poikkeuksellisen suuri osa on kuorma-autoja ja rekkoja, jotka jonouttavat liikenteen. Ongelmat, kuten onnettomuudet, liikenteen tukkoisuus ja matka-aikojen vaihtelut lisääntyvät liikennemäärien kasvaessa. Liikenneonnettomuus tai huono keli voivat hidastaa liikennettä ja aiheuttaa viivytyksiä, jotka haittaavat etenkin teollisuutta, kauppaa ja joukkoliikennettä.

    Myös valtatie 25 Lohjan kohdalla on ruuhkautunut ja turvaton. Tie toimii Lohjan sisääntuloväylänä, jolla sekoittuvat seudun läpikulkeva ja paikallinen liikenne.

    Tiesuunnitelmat lainvoimaisia

    Osuuden Lohja - Lieviö (Lohjanharju) tiesuunnitelma valmistui syksyllä 1998 ja siitä on annettu hyväksymispäätös heinäkuussa 2000. Hyväksymispäätöksestä tehdyistä valituksista on korkein hallinto-oikeus (KHO) antanut hylkäävän päätöksensä kesäkuussa 2003.

    Osuuksien Muurla - Lahnajärvi ja Lahnajärvi - Lohja tiesuunnitelmat valmistuivat lokakuussa 2001. Tiesuunnitelmien hyväksymispäätös on annettu liikenne- ja viestintäministeriöstä marraskuussa 2002. Päätöksistä valitettiin KHO:een, joka antoi päätöksensä 31.12.2003. Valitukset hylättiin suurimmilta osin (ks. KHO:n päätös tiesuunnitelmasta: http://www.kho.fi/paatokset/23583.htm).

    Rakentaminen

    Tämänhetkisen aikataulun mukaan Lohja-Lohjanharju osuuden rakentaminen aloitetaan tammikuussa 2004. Moottoritie avataan liikenteelle joulukuussa 2005. Koko rakentamisurakka valmistuu 31.10.2006

    Muurla-Lahnajärvi -osuudella tähdätään siihen, että rakentaminen alkaisi vuonna 2005 ja tie avattaisiin liikenteelle vuonna 2009.

    Esite valtatien 1 tiesuunnitelmat 
    Muurla - Lohjanharju
     
    marraskuu 2001 (pdf, 2195 kB)

    Lisätietoja valtatien 1 aikaisemmista suunnitteluvaiheista.
      

    18.2.2004
    Hankekortti
    Vt 1 Turku - Helsinki välillä Muurla - Lohja (pdf 110k)

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö