Valtatien
1 suunnittelu
Valtatie 1 yhdistää Helsingin ja Turun kaupunkiseudut, ja sen
liikenteellinen vaikutusalue kattaa Lounais-Suomen. Valtatiellä on suuri
merkitys tien varrella olevien kaupunkiseutujen ja taajama-alueiden
kehitykselle.
Valtatien 1 osuudet Helsinki - Lohjanharju ja Turku - Muurla ovat
moottoritietä. Muurlasta Lohjanharjulle tie on kaksikaistainen valtatie.
Moottoritie Paimion ja Muurlan välillä avattiin liikenteelle 17.11.2003.

Yhdessä valtatien 7 ja Kehä III:n kanssa valtatie 1 muodostaa Suomen
etelärannikolla sijaitsevan
Eurooppatien E18 Turusta pääkaupunkiseudun kautta Vaalimaalle ja edelleen
Venäjälle. Tien kansainvälinen asema on hyvin keskeinen: se on osa ns. Pohjolan
kolmiota, joka on yksi Euroopan Unionin 14:stä tärkeimmästä infrastruktuurin
kehittämishankkeesta.
Muurlan ja Lohjanharjun välisellä osuudella tien kaarteisuus ja mäkisyys sekä
lukuisat liittymät heikentävät liikenneturvallisuutta ja rajoittavat
ohitusmahdollisuuksia. Kasvavasta liikenteestä poikkeuksellisen suuri osa on
kuorma-autoja ja rekkoja, jotka jonouttavat liikenteen. Ongelmat, kuten
onnettomuudet, liikenteen tukkoisuus ja matka-aikojen vaihtelut lisääntyvät
liikennemäärien kasvaessa. Liikenneonnettomuus tai huono keli voivat hidastaa
liikennettä ja aiheuttaa viivytyksiä, jotka haittaavat etenkin teollisuutta,
kauppaa ja joukkoliikennettä.
Myös valtatie 25 Lohjan kohdalla on ruuhkautunut ja turvaton. Tie toimii
Lohjan sisääntuloväylänä, jolla sekoittuvat seudun läpikulkeva ja paikallinen
liikenne.
Tiesuunnitelmat lainvoimaisia
Osuuden
Lohja - Lieviö (Lohjanharju)
tiesuunnitelma valmistui syksyllä 1998 ja siitä on annettu hyväksymispäätös
heinäkuussa 2000. Hyväksymispäätöksestä tehdyistä valituksista on korkein
hallinto-oikeus (KHO) antanut hylkäävän päätöksensä kesäkuussa 2003.
Osuuksien
Muurla -
Lahnajärvi ja
Lahnajärvi
- Lohja tiesuunnitelmat valmistuivat lokakuussa
2001. Tiesuunnitelmien hyväksymispäätös on annettu liikenne- ja
viestintäministeriöstä marraskuussa 2002. Päätöksistä valitettiin KHO:een, joka
antoi päätöksensä 31.12.2003. Valitukset hylättiin suurimmilta osin (ks. KHO:n
päätös tiesuunnitelmasta:
http://www.kho.fi/paatokset/23583.htm).
Rakentaminen
Tämänhetkisen aikataulun mukaan Lohja-Lohjanharju osuuden rakentaminen
aloitetaan tammikuussa 2004. Moottoritie avataan liikenteelle joulukuussa 2005.
Koko rakentamisurakka valmistuu 31.10.2006
Muurla-Lahnajärvi -osuudella tähdätään siihen, että rakentaminen alkaisi
vuonna 2005 ja tie avattaisiin liikenteelle vuonna 2009.
Lisätietoja valtatien
1 aikaisemmista suunnitteluvaiheista.
|