Valinnat
    Tiehallinto

       Uudenmaan tiepiiri - Tiepiirin historiaa

    Uudenmaan tiepiirin historiaa


    12.12..2002


    Tarvontie 40 vuotta

     
    Suomen ensimmäisen moottoritien, Tarvontien, valmistumisesta tulee 16.12.2002 kuluneeksi 40 vuotta. Uusi tietyyppi, moottoritie, oli aluksi outo nimeään myöten, sillä ajamisesta puhumattakaan.

    Tarvontie aloitti uuden vaiheen suomalaisessa tieliikenteessä sekä teiden rakentamisessa ja kunnostamisessa. Suomalaiset siirtyivät moottoriteiden aikaan muun Euroopan tahtiin, mutta eurooppalaisesta kehityksestä erosimme teiden rahoitusmallin osalta. Muualla työt tehtiin urakoilla ja varsinaisilla tiemäärärahoilla, Suomessa rahoitus sidottiin työttömyyden hoitamiseen. Työllisyystilanteen heikentymisen vuoksi perustettiin työttömyystyömaita, ja Tarvontien rakennustyömaa oli yksi niistä. Syntyi ns. lapiolinja.

    Tarvontie vihittiin käyttöön ja luovutettiin Uudenmaan tiepiirin ylläpidettäväksi 16.12.1962. Rahoituksen ja rakentamisen haasteellisuudesta huolimatta lopputulokseen oltiin tyytyväisiä. Tietä pidettiin aikanaan "suomalaisen tienrakentamisen kauneimpana saavutuksena".

    • Esite pdf-muodossa (176k)
    Kuvia työmaalta
     
    Kuva 1:
    Tarvontien työmaa hiljeni kesäksi 1957 rahoituksen päätyttyä. Työt alkoivat uudelleen syksyllä.
    Kuva: IVO Pirhonen

    Kuva suurempana (200 dpi):
    1_50_8kopiointi.jpg, koko 527 kt.

    Kuva 1
    Kuva 2:
    Tarvolla työskenteli parhaimmillaan 250 kuorma-autoilijaa tai koneurakoitsijaa.
    Kuva: IVO Pirhonen

    Kuva suurempana (200 dpi):
    2_92_32kopiointi.jpg, koko 557 kt.

    Kuva 2
    Kuva 3:
    Siirtotyömailta ja työttömyystöistä muistetaan usein tarinat
    lapionvarteen nojailevista miehistä. Totta onkin, että monet tekivät
    töitä verkkaiseen tahtiin. Toisaalta työmaille lähetettiin liian paljon
    ja monesti turhan aikaisessa vaiheessa miehiä, joille työnjohto ei
    saanut järjestettyä mielekästä työtä. Kuva: IVO Pirhonen

    Kuva suurempana (200 dpi):
    3_76_13kopiointi.jpg, koko 513 kt.
     

    Kuva 3
    Kuva 4:
    Työtä välttelevien miesten vastapainona työmaille tuli miehiä, jotka yrittivät kovasti paremmille palkoille. On muistettava, että monella työttömyystyömaalla työskennelleellä oli perhe elätettävänään. Kuvassa Kolmikyttyräisen kamelin kallion poraajat.
    Kuva: IVO Pirhonen

    Kuva suurempana (200 dpi):
    4_99_9kopiointi.jpg, koko 764 kt

    Kuva 4

    Kuva 5:
    Työttömyystyömaille lähetettiin kunnista aivan liian paljon väkeä, jolloin töiden järjestäminen oli käytännössä mahdotonta ja tarinat kettinkivartisesta lapiosta saivat jälleen uutta voimaa. Kuvassa Vehkamäen portin pohjan työmaa heinä-elokuussa 1960.
    Kuva: IVO Pirhonen

    Kuva suurempana (200 dpi):
    5_101_4kopiointi.jpg, koko 647 kt.
     

    Kuva 5
    Kuva 6:
    Tarvontien työmaan organisaatio rakennettiin noin 1000 miehen vahvuutta varten. Tietöiden johtoon nimitettiin Into Veikko Olavi (IVO) Pirhonen. Työmaa alkoi majoitusleirien pystyttämisellä. Kuvassa Tuomarilan majoitusleiri huhtikuussa 1960.
    Kuva: IVO Pirhonen

    Kuva suurempana (200 dpi):
    6_93_10kopiointi.jpg, koko 557 kt.
     

    Kuva 6
    Kuva 7:
    Siirtotyömaiden ruokahuollosta vastasi Valtion ravitsemuskeskus. Suosituimmat ruokalajit olivat hernekeitto, lihakeitto, lihapyörykät ja makaronilaatikko. Ruuan hintaa pidettiin yleisesti korkeana, sillä eräiden laskelmien mukaan ruoka maksoi kolmanneksen päiväpalkasta. Erityisesti kahvin hinta närästi, sillä kahvi ja pulla maksoivat päivän ruuasta noin 40 %. Kuvassa kahvihetki Södrikin sillalla elo-syyskuussa 1960.
    Kuva: IVO Pirhonen

    Kuva suurempana (200 dpi):
    7_101_20kopiointi.jpg, koko 429 kt.
    Kuva 7

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö