Uudenmaan tiepiiri: ajankohtaista
10.12.2003
Kameravalvonta kantatie 51:llä
vähensi autoilijoiden ylinopeuksia selvästi
Karjaan ja Kirkkonummen välillä kantatiellä
51 viime toukokuussa aloitettu automaattinen nopeuksien kameravalvonta laski
autoilijoiden keskinopeuksia 2-4 kilometriä tunnissa. Eniten vähenivät suuret
ylinopeudet. Yli 10 kilometriä tunnissa ajaneiden lukumäärä vähentyi peräti 70
prosenttia. Ohituksia tapahtui 15 prosenttia vähemmän kuin ennen automaattisen
valvonnan aloittamista. Nämä alustavat tulokset selviävät VTT:n tekemästä
tutkimuksesta.
Tutkimuksessa autoilijoiden nopeuksia ja heidän
matka-aikojaan mitattiin ennen ja välittömästi valvonnan aloittamisen jälkeen.
Tuloksia verrattiin myös sellaisiin tieosuuksiin, joissa ei ole automaattista
valvontaa eikä niillä havaittu muutoksia.
Nopeusmittausten perusteella automaattinen
kameravalvonta alensi autoilijoiden keskinopeuksia noin kaksi kilometriä
tunnissa ja valvonta-alueen alussa jopa neljä kilometriä tunnissa.
Kenguruilmiötä, eli nopeuksien nousua valvontapisteiden välillä, ei havaittu
ainakaan välittömästi valvonnan aloittamisen jälkeen. Kun ennen valvontaa noin
40 prosenttia kuljettajista ylitti 100 km/h nopeusrajoituksen, niin valvonnan
aloittamisen jälkeen nopeusrajoituksen ylittäneitä oli 20-25 prosenttia
autoilijoista. Ylinopeuksien alenemisen ohella kaikkien autoilijoiden nopeudet
laskivat.
Keskimääräinen matkanopeus Helsingin suuntaan
aleni 3,2 kilometriä tunnissa ja Karjaan suuntaan 2,2 kilometriä tunnissa.
Autoilijoiden matka-aika kasvoi Kirkkonummen ja Karjaan välillä keskimäärin 36
sekuntia.
Nopeuksien muutokset olivat samansuuruisia eri
vuorokauden aikoina. Nopeuksien aleneminen ja ohitusten väheneminen vaikuttavat
merkittävästi liikenneturvallisuuteen. Aikaisempien tutkimusten mukaan
automaattinen nopeusvalvonta vähentää 30 prosenttia liikennekuolemia. Valvonnan
aloittamisen jälkeen Kirkkonummen ja Karjaan välillä ei ole tapahtunut pahoja
onnettomuuksia.
Nopeusvalvonnan vaikutustutkimusta jatketaan ensi
kesään asti, minkä jälkeen kerrotaan myös talviajan nopeusvaikutukset.
Lisätietoja:
Tiehallinto, tuotepäällikkö Eini Hirvenoja, puh. 0204 22 2335
VTT Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, erikoistutkija Mikko Räsänen, puh. (09)
465 4585
|