Valinnat
    Tiehallinto

     

    Uudenmaan tp
    Ajankohtaista
    Ajankohtaista (U)

    Avajaiset 7.11.2001:
    Kansliapäällikkö
    Korpelan puhe


    Pääjohtaja
    Karjaluodon puhe

    Tiejohtaja
    Kontialan puhe

    Kuvia hankkeesta

    Kartta kohteesta
    (35k)

    Vt 7 (E18) parantaminen moottoritieksi välillä Porvoo-Koskenkylä


    Tuotantoyhtymä PoKon tiedote 7.11.2001

    Osa kansainvälistä liikenneverkkoa

    Valtatie 7 on osa E18-tietä, joka kuuluu EU:n määrittelemään Pohjolan kolmioon ja yleiseurooppalaiseen TEN-liikenneverkkoon. Suomessa E18-tie kulkee Turusta pääkaupunkiseudun kautta Vaalimaalle ja on erittäin tärkeä väylä itään suuntautuvalle liikenteelle.

    Aiemmin valtatiellä 7 Porvoon ja Koskenkylän välillä oli moottoriliikennetie, joka pääosin otettiin käyttöön vuonna 1987. Tiejakson liikennemäärä oli 10000 - 13000 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskasta liikennettä lähes viidesosa. Moottoriliikennetien kapasiteetti ei riittänyt välittämään jatkuvasti kasvavia liikennemääriä, vaan tie ruuhkautui etenkin viikonloppuisin ja liikenneturvallisuus oli huono.

    Urakoitsija valittiin EU-menettelyllä

    Hankkeen tilaaja Tiehallinnon Uudenmaan tiepiiri valitsi urakoitsijan EU-säännösten mukaisesti kansainvälisen tarjouskilpailun perusteella. Vuoden 1999 alussa sekä Suomen että EU:n virallisissa lehdissä julkaistiin hankintailmoitukset, joiden perusteella mukaan ilmoittautui viisi suomalaista tarjoajaa.

    Tarjousten laskentaan oli aikaa noin neljä kuukautta. Kokonaisedullisimman tarjouksen antoi työyhteenliittymä Tuotantoyhtymä PoKo, jonka osakkaita ovat Tielaitoksen tuotanto, Kesälahden Maansiirto Oy ja MVR Maatek Oy. Urakkasopimus PoKon kanssa allekirjoitettiin vuoden 1999 lokakuussa. Sopimuksen arvo oli 206,9 Mmk.

    Kokonaisrahoitus

    Koko hankkeen rahoitus on myönnetty valtion budjetista kerralla eikä perinteisenä eri vuosille myönnettynä rahoituksena. Kokonaisrahoituksella oletetaan saavutettavan merkittäviä kustannussäästöjä perinteiseen vuosirahoitukseen verrattuna, koska budjettisidonnaisuus ei rajoita töiden etenemistä. Urakoitsija voi suunnitella aikataulun joustavasti omien tarpeidensa mukaan ja rakentaminen voidaan toteuttaa optimiaikataulussa.

    Kokonaisvastuu-urakka

    Hanke on toteutettu kokonaisvastuu-urakkana, jossa urakoitsija on suunnitellut ja rakentanut Porvoon ja Koskenkylän väliselle moottoriliikennetielle toisen ajoradan nykyisen viereen noin 25 kilometrin matkalle.

    Urakan sisältö: 

    • moottoritien toinen ajorata 24,8 km 
    • rampit 10,5 km 
    • muut yleiset tiet 1,3 km 
    • yksityistiet 4,4 km 
    • sillat 28 kpl 
    • meluesteet 16 km 
    • riista-aidat 40 km 
    • tievalaistus moottoritiellä 6 km (lisäksi rampit valaistaan) 
    • pohjavedensuojaus 1,4 km 
    • maaleikkausta 1,0 milj. m3 
    • kallioleikkausta 0,8 milj. m3

    Uusi ajorata parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta huomattavasti. Turvallisuutta lisää myös riista-aita, joka on rakennettu Porvoo-Koskenkylä välille. Ympäristövaikutuksia on vähennetty rakentamalla meluesteitä Porvoon kaupungin kohdalle ja Pernajanlahdelle.

    Rakennustyöt etenivät aikataulussa

    Rakentaminen alkoi marraskuussa 1999 ja urakkasopimuksen mukaan uusi ajorata on avattava liikenteelle viimeistään vuoden 2001 joulukuun 15. päivänä. Alkuvaiheessa rakentaminen keskittyi tieosille 1 ja 2, joiden merkittävimpiä työvaiheita olivat Ritan ja Ilolan kallionlouhinnat sekä suurten siltojen rakentaminen Bölen ja Veckjärven kohdalle. Vuoden 2000 loppukesästä lähtien töiden painopiste alkoi siirtyä tieosalle 3, joka sisälsi paljon pohjanvahvistustöitä. Vaativat pohjanvahvistustyöt kestivät lähes vuoden, valmistuen syksyllä 2001.

    Tienrakenteiden näkyvin osa, päällyste, on muuttanut työmaata valmiimman näköiseksi kesän 2001 aikana. Ajoratamerkintöjä ja liikennemerkkejä on asennettu koko kesän 2001 ajan, tavoitteena avata moottoritie liikenteelle 7.11.2001. Aikataulu on pitänyt ja avajaisia on tänään saavuttu viettämään n. 170 kutsuvieraan voimin. Vaikka tie tänään otetaan käyttöön moottoritienä, on tiellä liikkujien kuitenkin varauduttava alennettuihin nopeusrajoituksiin 15.12.2001 saakka, jolloin viimeistelytyöt saadaan päätökseen.

    Lisätietoja: 
    Projektipäällikkö Seppo Mäkinen puh. 0204 22 2959
    Insinööri Mika Räsänen puh. 0400 449 557

    071101

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö