Vt 7 (E18) parantaminen
moottoritieksi välillä Porvoo-Koskenkylä
Tuotantoyhtymä PoKon tiedote 7.11.2001
Osa kansainvälistä liikenneverkkoa
Valtatie
7 on osa E18-tietä, joka kuuluu EU:n määrittelemään Pohjolan kolmioon ja
yleiseurooppalaiseen TEN-liikenneverkkoon. Suomessa E18-tie kulkee Turusta
pääkaupunkiseudun kautta Vaalimaalle ja on erittäin tärkeä väylä itään
suuntautuvalle liikenteelle.
Aiemmin valtatiellä 7 Porvoon ja Koskenkylän
välillä oli moottoriliikennetie, joka pääosin otettiin käyttöön vuonna
1987. Tiejakson liikennemäärä oli 10000 - 13000 ajoneuvoa vuorokaudessa,
josta raskasta liikennettä lähes viidesosa. Moottoriliikennetien kapasiteetti
ei riittänyt välittämään jatkuvasti kasvavia liikennemääriä, vaan tie
ruuhkautui etenkin viikonloppuisin ja liikenneturvallisuus oli huono.
Urakoitsija valittiin EU-menettelyllä
Hankkeen tilaaja Tiehallinnon Uudenmaan tiepiiri
valitsi urakoitsijan EU-säännösten mukaisesti kansainvälisen
tarjouskilpailun perusteella. Vuoden 1999 alussa sekä Suomen että EU:n
virallisissa lehdissä julkaistiin hankintailmoitukset, joiden perusteella
mukaan ilmoittautui viisi suomalaista tarjoajaa.
Tarjousten laskentaan oli aikaa noin neljä
kuukautta. Kokonaisedullisimman tarjouksen antoi työyhteenliittymä Tuotantoyhtymä
PoKo, jonka osakkaita ovat Tielaitoksen tuotanto, Kesälahden Maansiirto Oy
ja MVR Maatek Oy. Urakkasopimus PoKon kanssa allekirjoitettiin vuoden 1999
lokakuussa. Sopimuksen arvo oli 206,9 Mmk.
Kokonaisrahoitus
Koko hankkeen rahoitus on myönnetty valtion
budjetista kerralla eikä perinteisenä eri vuosille myönnettynä rahoituksena.
Kokonaisrahoituksella oletetaan saavutettavan merkittäviä
kustannussäästöjä perinteiseen vuosirahoitukseen verrattuna, koska
budjettisidonnaisuus ei rajoita töiden etenemistä. Urakoitsija voi suunnitella
aikataulun joustavasti omien tarpeidensa mukaan ja rakentaminen voidaan
toteuttaa optimiaikataulussa.
Kokonaisvastuu-urakka
Hanke on toteutettu kokonaisvastuu-urakkana,
jossa urakoitsija on suunnitellut ja rakentanut Porvoon ja Koskenkylän
väliselle moottoriliikennetielle toisen ajoradan nykyisen viereen noin 25
kilometrin matkalle.
Urakan sisältö:
- moottoritien toinen ajorata 24,8 km
- rampit 10,5 km
- muut yleiset tiet 1,3 km
- yksityistiet 4,4 km
- sillat 28 kpl
- meluesteet 16 km
- riista-aidat 40 km
- tievalaistus moottoritiellä 6 km (lisäksi
rampit valaistaan)
- pohjavedensuojaus 1,4 km
- maaleikkausta 1,0 milj. m3
- kallioleikkausta 0,8 milj. m3
Uusi ajorata parantaa liikenteen turvallisuutta
ja sujuvuutta huomattavasti. Turvallisuutta lisää myös riista-aita, joka on
rakennettu Porvoo-Koskenkylä välille. Ympäristövaikutuksia on vähennetty
rakentamalla meluesteitä Porvoon kaupungin kohdalle ja Pernajanlahdelle.
Rakennustyöt etenivät aikataulussa
Rakentaminen alkoi marraskuussa 1999 ja
urakkasopimuksen mukaan uusi ajorata on avattava liikenteelle viimeistään
vuoden 2001 joulukuun 15. päivänä. Alkuvaiheessa rakentaminen keskittyi
tieosille 1 ja 2, joiden merkittävimpiä työvaiheita olivat Ritan ja Ilolan
kallionlouhinnat sekä suurten siltojen rakentaminen Bölen ja Veckjärven
kohdalle. Vuoden 2000 loppukesästä lähtien töiden painopiste alkoi siirtyä
tieosalle 3, joka sisälsi paljon pohjanvahvistustöitä. Vaativat
pohjanvahvistustyöt kestivät lähes vuoden, valmistuen syksyllä 2001.
Tienrakenteiden näkyvin osa, päällyste, on
muuttanut työmaata valmiimman näköiseksi kesän 2001 aikana.
Ajoratamerkintöjä ja liikennemerkkejä on asennettu koko kesän 2001 ajan,
tavoitteena avata moottoritie liikenteelle 7.11.2001. Aikataulu on pitänyt ja
avajaisia on tänään saavuttu viettämään n. 170 kutsuvieraan voimin. Vaikka
tie tänään otetaan käyttöön moottoritienä, on tiellä liikkujien
kuitenkin varauduttava alennettuihin nopeusrajoituksiin 15.12.2001 saakka,
jolloin viimeistelytyöt saadaan päätökseen.
Lisätietoja:
Projektipäällikkö Seppo Mäkinen puh. 0204 22 2959
Insinööri Mika Räsänen puh. 0400 449 557
|