Paimio-Muurla -moottoritieosuus maksaa noin 167 miljoonaa euroa.
Yhteiskunnan panostus hankkeeseen tulee 30 vuoden aikana takaisin noin
1,6-kertaisena pelkästään liikenteen säästöinä. Lisäksi hyödyt kasvavat, kun
otetaan huomioon kerrannaisvaikutukset yhteiskunnalle, erityisesti kun
myöhemmin koko yhteysväli Turusta Helsinkiin valmistuu.
E18 -tie on osa Pohjolan kolmiota, joka kuuluu EU:n 14 tärkeimmän
liikenneväylähankkeen joukkoon. Tämän seurauksena myös nyt avattava
moottoritieosuus on saanut EU:lta tukea.
Varsinais-Suomen nopeasti kehittyvät alueet yhdistyvät turvallisella ja
sujuvalla linkillä, kun Turusta alkavan moottoritien jatke Paimiosta Muurlaan
otetaan käyttöön maanantaina 17.11.2003.
Liikenneturvallisuus paranee niin, että vuosittain loukkaantuu lähes 10
henkilöä vähemmän kuin tällä hetkellä. Nykyiset liikenneruuhkat poistuvat,
vaikka liikennemäärä on jo avaushetkellä 10 000 - 13 000 autoa vuorokaudessa.
Matka-aika lyhenee noin 10 minuuttia.
Liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta edistetään telematiikalla. Siihen
kuuluvat mm. muuttuvat nopeusrajoitukset, liikennekamerat, tunnelin
häiriönhallinta ja kaistaohjausjärjestelmä. Muuttuvia nopeusrajoitusmerkkejä
tulee Kurkela - Muurla -välille 106 kappaletta.
Ympäristönäkökulma huomioon jo suunnitteluvaiheessa
Ympäristöön on panostettu lähes kymmenesosa kokonaiskustannuksista.
Ympäristöhaittoja on torjuttu mm. melusuojauksin ja maastomuotoilulla.
Sijainnilla, korkeusaseman valinnalla sekä istutuksilla edistetään uuden tien
maastoon sulautumista. Hirvien kulkua ohjataan hirviaidoin ja erityissilloin.
Uuteen maastokäytävään sijoitettu tie aiheuttaa tehdyistä toimenpiteistä
huolimatta ympäristömuutoksia. Toisaalta nykyisen valtatien 1 ja Salon
kaupunkiseudun tilanne paranee, kun suurin osa liikenteestä siirtyy
moottoritielle.
Vaativa hanke
Paimio-Muurla -moottoritieosuus on 35 kilometriä pitkä. Sen suunnittelu ja
hyväksyminen vei valitusprosesseineen aikaa noin 10 vuotta. Rakentaminen
aloitettiin 1997, mutta rakentamisaika venyi puuttuvien suunnitelmapäätösten ja
alkuvaiheen liian pienen vuosirahoituksen tähden. Rakentamistyöstä on vastannut
Tieliikelaitos, joka on jakanut työn noin 90 alaurakaksi. Kaikkiaan
työllisyysvaikutus on ollut lähes 2000 henkilötyövuotta.
Turku-Helsinki valmis 2009
Parhaillaan tarjouslaskennassa on välin Lohja - Lohjanharju rakentaminen.
Myös viimeisen osuuden Muurla-Lohja rakentamisen tarjouskyselyn valmistelu on
aloitettu. Sen rahoittamisesta eduskunta teki periaatepäätöksen vuoden 2002
talousarviossa. Tämän hetken arvio on, että koko yhteysväli Turku-Helsinki
voidaan avata liikenteelle vuonna 2009 ja osa tästä noin vuotta aiemmin.
Lisätietoja
Tiejohtaja Pekka Jokela, puh. 0400 524 195
E18 Muurla-Lohjanharju projektinjohtaja Matti Vehviläinen,
puh. 0400 833 119
Tieinsinööri Markus Salmi, puh. 0400 745 239
Lisäaineistoa: