Kaakkois-Suomen tiepiirin ympäristöraportti 2002
Kaakkois-Suomen tiepiirin ympäristöraportti
2002 kuvaa tiepiirin toimintaa ympäristönäkökulmasta vuosien 1998-2002 ajalta.
Ympäristöraportissa kerrotaan tehdyistä ympäristötoimista ja kuvataan sitä,
miten ympäristöasiat on kytketty osaksi Kaakkois-Suomen tiepiirin toimintaa.
Ympäristöhankkeita toteutettiin rakentamalla pohjavesisuojauksia, vähentämällä
liukkauden torjuntaan käytettävää suolaa, rakentamalla meluesteitä ja
taajamahankkeita, luonto- ja maisemanparannushankkeilla sekä entisissä
tukikohdissa maaperää puhdistamalla ja likaantumista estävillä toimilla.
Toteutettuja hankkeita ohjaavat tehdyt
ympäristötilaselvitykset, sidosryhmäyhteistyö, toiminta- ja taloussuunnitelmat
ja Tiehallinnolle asetetut tulostavoitteet.
Pohjavesisuojaukset
Kaakkois-Suomen tiepiirin tiestöllä pohjavesisuojauksia on rakennettu yli 14 km
viiden vuoden aikana, mm. Pursialassa, Utissa, Jurvalassa ja Kuortissa.
Pohjaveden kloridipitoisuutta on seurattu vedenottamoilla. Kloridipitoisuuden
nousu on taittunut Luumäen kunnan ottamoilla, joilla on rakennettu
pohjavesisuojauksia. Suolausrajoitus ollut käytössä vuonna 2001-2002 ja
suojauksen korjaustoimia tehty vuonna 2002. Samoin nousu on pysähtynyt
Suomenniemellä suolankäyttörajoituksen (vuosina 2000-2001) ja uuden
liukkaudentorjuntakemikaalin kokeilun avulla.
Vedenottamoilla kloridipitoisuus kasvaa edelleen
Mikkelin kaupungin Pursialan vedenottamolla, jossa suurin osa
pohjavesisuojauksesta on rakentamatta ja Haminan Ruissalon ottamolla, jossa ei
ole suojausta. Ruissalossa on ollut suolankäyttörajoitus vuodesta 2001 ja tiellä
on käytössä muuttuva sääohjattu nopeusjärjestelmä. Vehkalahden Neuvottaman
ottamolla suojaus on rakennettu jo 90-luvun alussa. Ottamolla on todettu
suojauksen kuntoselvitystarve.
Tiesuolan käyttö ja liukkauden torjunta
Liukkauden torjuntaan suolaa on käytetty vuosien 1998-2002 aikana
keskimäärin 12135 tonnia vuodessa. Hiekoitukseen hiekkaa on käytetty noin 75 000
tonnia vuodessa. Kesäsuolaa tien pinnan sitomiseen ja pölyämisen estämiseen on
käytetty keskimäärin 3900 tonnia vuodessa.
Meluntorjunta
Kaakkois-Suomen tiepiirin tiestöllä meluesteitä on rakennettu keskimäärin 2
km vuodessa eli yhteensä yli 10 km viiden vuoden aikana, mm. Kotkassa,
Imatralla, Taavetissa, Mikkelissä ja Lappeenrannassa. Meluesteiden
rakentamisesta on hyötynyt 1279 asukasta.
Taajamakohteet
Kevyenliikenteen väyliä on rakennettu 55 km eli 11 km vuodessa. Taajamien tai
kaupunkien pääväylien parantamisia on tehty 10 eli kaksi vuodessa, mm.
Valkealassa, Juvalla, Kausalassa, Mäntyharjulla, Kotkassa ja Kuusankoskella.
Muut hankkeet
Merkittävin tieluontoa ja -maisemaa parantava hanke Tienvarsi-projekti (TIVA) on
ollut yhteistyöhanke TE-keskuksen, ympäristökeskuksen ja tiepiirin kanssa.
Työllisyysvaroin TIVA-projektissa on avarrettu tiemaisemia, kunnostettu
tievierirakennuksia ja rakennettu aitoja maisemaa rumentavien kohteiden
ympärille. Vanhoja tielaitoksen tukikohtia on kunnostettu 11 kpl. Maaperää on
puhdistettu, öljysäiliöitä uusittu ja suolavarastojen ympäristöä parannettu.
Liikenteen päästöt
Liikenteen energian kulutuksen ja kasvihuoneilmiön kannalta liikenteen
hiilidioksidipäästöjen kolme suurinta kuntaa ovat Lappeenranta, Mikkeli ja
Kotka. Neljänneksi suurin on päästöiltään Kouvolan - Kuusankosken seutu.
Pääteiden liikennesuorite (miljoona-autokm/vuosi) on kasvanut viimeisen viiden
vuoden aikana Kaakkois-Suomen tiepiirissä noin 10 prosenttia. Tiepiirin
liikennesuorite on 10,2 prosenttia koko maan liikennesuoritteesta.
Raporttia saa tiepiiristä ympäristöpäällikkö Anni
Panula-Ontto-Suuroselta ja tiepiirin tiemestareilta.
Lisätiedot: Ympäristöpäällikkö Anni
Panula-Ontto-Suuronen, puh. 0204 22 6520, 0400-173146
|