Valinnat
    Tiehallinto
     
     
    Kaakkois-Suomen tp
     
    Ajankohtaista (KaS)
    Tiedotteet 2003
     

    Raportti
    (pdf 3600k)

     

    Kaakkois-Suomen tiepiirin ympäristöraportti 2002

    Kaakkois-Suomen tiepiirin ympäristöraportti 2002 kuvaa tiepiirin toimintaa ympäristönäkökulmasta vuosien 1998-2002 ajalta. Ympäristöraportissa kerrotaan tehdyistä ympäristötoimista ja kuvataan sitä, miten ympäristöasiat on kytketty osaksi Kaakkois-Suomen tiepiirin toimintaa. Ympäristöhankkeita toteutettiin rakentamalla pohjavesisuojauksia, vähentämällä liukkauden torjuntaan käytettävää suolaa, rakentamalla meluesteitä ja taajamahankkeita, luonto- ja maisemanparannushankkeilla sekä entisissä tukikohdissa maaperää puhdistamalla ja likaantumista estävillä toimilla.

    Toteutettuja hankkeita ohjaavat tehdyt ympäristötilaselvitykset, sidosryhmäyhteistyö, toiminta- ja taloussuunnitelmat ja Tiehallinnolle asetetut tulostavoitteet.

    Pohjavesisuojaukset
    Kaakkois-Suomen tiepiirin tiestöllä pohjavesisuojauksia on rakennettu yli 14 km viiden vuoden aikana, mm. Pursialassa, Utissa, Jurvalassa ja Kuortissa. Pohjaveden kloridipitoisuutta on seurattu vedenottamoilla. Kloridipitoisuuden nousu on taittunut Luumäen kunnan ottamoilla, joilla on rakennettu pohjavesisuojauksia. Suolausrajoitus ollut käytössä vuonna 2001-2002 ja suojauksen korjaustoimia tehty vuonna 2002. Samoin nousu on pysähtynyt Suomenniemellä suolankäyttörajoituksen (vuosina 2000-2001) ja uuden liukkaudentorjuntakemikaalin kokeilun avulla.

    Vedenottamoilla kloridipitoisuus kasvaa edelleen Mikkelin kaupungin Pursialan vedenottamolla, jossa suurin osa pohjavesisuojauksesta on rakentamatta ja Haminan Ruissalon ottamolla, jossa ei ole suojausta. Ruissalossa on ollut suolankäyttörajoitus vuodesta 2001 ja tiellä on käytössä muuttuva sääohjattu nopeusjärjestelmä. Vehkalahden Neuvottaman ottamolla suojaus on rakennettu jo 90-luvun alussa. Ottamolla on todettu suojauksen kuntoselvitystarve.

    Tiesuolan käyttö ja liukkauden torjunta
    Liukkauden torjuntaan suolaa on käytetty vuosien 1998-2002 aikana keskimäärin 12135 tonnia vuodessa. Hiekoitukseen hiekkaa on käytetty noin 75 000 tonnia vuodessa. Kesäsuolaa tien pinnan sitomiseen ja pölyämisen estämiseen on käytetty keskimäärin 3900 tonnia vuodessa.

    Meluntorjunta
    Kaakkois-Suomen tiepiirin tiestöllä meluesteitä on rakennettu keskimäärin 2 km vuodessa eli yhteensä yli 10 km viiden vuoden aikana, mm. Kotkassa, Imatralla, Taavetissa, Mikkelissä ja Lappeenrannassa. Meluesteiden rakentamisesta on hyötynyt 1279 asukasta.

    Taajamakohteet
    Kevyenliikenteen väyliä on rakennettu 55 km eli 11 km vuodessa. Taajamien tai kaupunkien pääväylien parantamisia on tehty 10 eli kaksi vuodessa, mm. Valkealassa, Juvalla, Kausalassa, Mäntyharjulla, Kotkassa ja Kuusankoskella.

    Muut hankkeet
    Merkittävin tieluontoa ja -maisemaa parantava hanke Tienvarsi-projekti (TIVA) on ollut yhteistyöhanke TE-keskuksen, ympäristökeskuksen ja tiepiirin kanssa. Työllisyysvaroin TIVA-projektissa on avarrettu tiemaisemia, kunnostettu tievierirakennuksia ja rakennettu aitoja maisemaa rumentavien kohteiden ympärille. Vanhoja tielaitoksen tukikohtia on kunnostettu 11 kpl. Maaperää on puhdistettu, öljysäiliöitä uusittu ja suolavarastojen ympäristöä parannettu.

    Liikenteen päästöt
    Liikenteen energian kulutuksen ja kasvihuoneilmiön kannalta liikenteen hiilidioksidipäästöjen kolme suurinta kuntaa ovat Lappeenranta, Mikkeli ja Kotka. Neljänneksi suurin on päästöiltään Kouvolan - Kuusankosken seutu. Pääteiden liikennesuorite (miljoona-autokm/vuosi) on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana Kaakkois-Suomen tiepiirissä noin 10 prosenttia. Tiepiirin liikennesuorite on 10,2 prosenttia koko maan liikennesuoritteesta.

    Raporttia saa tiepiiristä ympäristöpäällikkö Anni Panula-Ontto-Suuroselta ja tiepiirin tiemestareilta.

    Lisätiedot: Ympäristöpäällikkö Anni Panula-Ontto-Suuronen, puh. 0204 22 6520, 0400-173146

    120303

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö