Tiedotus maanteiden onnettomuuksista paranee
Tiedote 16.10.2003
Lähitulevaisuudessa yleisölle tiedotetaan
tieliikenteen onnettomuuksista ja muista liikennettä haittaavista häiriöstä
radioiden kautta heti kun ensimmäinen tieto asiasta on saapunut
viranomaisille. Aikaisemmin ilmoitukset tieliikenteen poikkeustilanteista
välitettiin radioille vasta sitten kun poliisi tai pelastuslaitos oli
varmistanut tiedottamistarpeen paikan päällä. Autoilijoiden tiedonsaannin
parantamiseksi viranomaiset ovat tarkentaneet tiedottamisohjeitaan ja
menettelytapojaan.
Hätäkeskuslaitos, poliisi, Tiehallinto ja
Yleisradio ovat sopineet maanteiden häiriöiden kuten onnettomuuksien
tehokkaammasta tiedottamisesta autoilijoille. Myös liikenteen ohjausta
onnettomuuspaikalla tehostetaan käyttämällä siirreltäviä
liikenteenohjauslaitteita ja etukäteen suunniteltuja varareittejä.
Maantiehäiriöiden tiedottamisen ohella Helsingin
kaupungin kanssa on sovittu pääkaduilla tapahtuvien häiriöiden tiedottamisesta.
Muihin kaupunkeihin käytäntö levinnee myöhemmin. Yleisradiossa selvitetään
parhaillaan RDS -järjestelmän laajentamista siten, että liikennetiedotteet
voidaan lähettää myös maakuntalähetysten aikana RDS-TA ominaisuudella
varustettuna.
Autoilija hyötyy tästä ominaisuudesta kahdella
tavalla. Tiedote tulee vastaanottimista, vaikka autoilija kuuntelisi toista
yleisradion kanavaa, kasettia tai CD:tä, jos hän on valinnut TA -toiminnon
autoradiostaan. Toisaalta tiedote voidaan kohdistaa juuri sille alueelle, jota
häiriö koskee ja muualla Suomessa voidaan kuunnella radio-ohjelmaa
keskeytyksettä.
Tiedottamisen ja liikenteen ohjauksen
parantamistarve selvisi VTT:n tekemästä tutkimuksesta, jossa selvitettiin
tiedotuksen onnistumista Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen alueilla. Tutkimus
kattoi yhden vuoden onnettomuudet. Tarkastelu perustui pelastus- ja
poliisiviranomaisten rekisterien, Tiehallinnon liikennekeskuksen ja Yleisradion
arkiston tietoihin onnettomuuksista.
Tutkimuksen mukaan yli kaksi tuntia kestäneistä
häiriöistä tiedotettiin lähes aina, mutta alle kaksi tuntia kestäneistä
häiriöistä tiedotettiin autoilijoille vain vajaa viidennes. Pahin puute
tutkimuksen mukaan oli kuitenkin tiedottamisen hitaus. Tapahtuman alkamisesta
kului keskimäärin 43 minuuttia ennen kuin asiaa koskeva liikennetiedote luettiin
radiossa. Parhaimmillaan tieto tavoitti autoilijat 20 minuutissa, mutta usein
kului runsaasti yli tunnin ennen kuin tienkäyttäjä kuuli haitasta.
Viranomaiset ovat tiedottaneet tieliikenteen
häiriöistä autoilijoille vuodesta 1994 lähtien. Hätäkeskukset, poliisit,
tiepalvelumiehet, Tiehallinnon virkamiehet tai urakoitsijat ilmoittavat tielle
syntyneestä äkillisestä häiriöstä Tiehallinnon liikennekeskukseen, jossa asiasta
laaditaan tiedote. Samalla varmistetaan tapahtumapaikka, mahdolliset suositukset
esimerkiksi varareitistä ja arvio kestosta sekä ilmoitetaan tapahtuneesta tien
hoitourakoitsijalle. Liikennetiedotteet toimitetaan Yleisradiolle ja muille
liikenteestä kertoville radioille, joissa viesti luetaan mahdollisimman
nopeasti. Erityisen vaarallisissa tapauksissa ohjelma voidaan keskeyttää
tiedotteen lukemiseksi.
Viime vuonna liikennetiedotteita lähetettiin 1703
kappaletta 983 eri tapahtumasta. Liikennetiedotteet ovat nähtävissä myös
Internetissä Tiehallinnon verkkopalvelussa (Liikenteen tiedotus -osan
alkusivulla)
Liikenteen ajantasaisen tiedotuksen tavoitteena
on lisätä autoilijoiden turvallisuutta ja sujuvoittaa liikennettä. Useilla
radioilla on oma kuuntelijapalvelunsa, jonka kautta autoilijoilta tulee tietoja
liikenteen häiriöstä. Nämä tiedot täydentävät viranomaisten antamia tiedotteita
erinomaisesti ja niiden etuina ovat ajankohtaisuus sekä hyvä kattavuus.
Parhaillaan selvitetään, miten yhdelle radiokanavalle tulleet viestit saataisiin
kuulumaan muiden kanavien kuuntelijoille.
Lisätietoja:
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto, Kari Sane puh. (09)1693492
Hätäkeskuslaitos, Pasi Sillanpää puh. (02) 624 4842
Sisäministeriö, poliisiosasto Pertti Luntiala puh. (09) 1604 2302
Tiehallinto, Jorma Helin puh. 0204 22 2520
Yleisradio, Jommi Õunap puh. (09)1480 5367
|