Valinnat
    Tiehallinto


    Tiedotteet 2003
     
     

     

    Tiedote-pdf (345k)

    Ks. myös E18-sivut!

    Väylälaitokset esittävät yhteistä liikenneinfrastruktuurin kehittämisohjelmaa

    Kehittämisohjelma tarkentaa Pohjolan kolmioon liittyvien hankkeiden sisältöä ja aikataulua

    Väylälaitokset (Tiehallinto, Ratahallintokeskus, Ilmailulaitos ja Merenkulkulaitos) ovat tehneet yhteisen vuoteen 2015 ulottuvan liikenneinfrastruktuurin kehittämisohjelman. Ohjelman hankkeet kuuluvat ns. Pohjolan kolmion liikennejärjestelmään. Pohjolan kolmio on osa EU:n tukemaa euroopanlaajuista liikennejärjestelmää ja kuuluu sen ensisijaisesti kehitettävien hankkeiden joukkoon. Ohjelmassa esitetään käynnissä olevien ja jo päätettyjen hankkeiden lisäksi joukko uusia hankkeita kustannusarvioineen ja aikatauluineen.

    Kehittämisohjelman hankkeet muodostavat monen kulkumuodon yhteisen liikennejärjestelmän. Järjestelmä palvelee suoraan 50 %:a Suomen väestöstä ja sen alueella tuotetaan 60% Suomen bruttokansantuotteesta. Liikennejärjestelmän kehittämisestä syntyvät välilliset työllisyyttä, kilpailukykyä ja vientiä edistävät vaikutukset leviävät koko maahan.

    E18-tie ja Pietarin suunnan ratayhteyden parantaminen ohjelman merkittävimpiä hankkeita

    Ohjelmaan kuuluvia tärkeimpiä hankkeita ovat E18-tien kehittäminen moottoritieksi välillä Turku - Helsinki - Hamina vuoteen 2015 mennessä siten, että yhteysväli Turku - Helsinki ja Haminan kohta ovat valmiit vuoteen 2008 mennessä. Rautateillä pääpaino on rakenteilla olevan Kerava - Lahti -oikoradan lisäksi parantaa yhteysväliä Lahti - Luumäki - Vainikkala siten, että matka-aika Helsingin ja Pietarin välillä lyhenee nykyisestä 5,5 tunnista 3 tuntiin edellyttäen, että myös Venäjä toteuttaa tarvittavat suunnitelmat omalla alueellaan.

    Kansainvälisellä henkilöliikenteellä ja tavaraliikenteellä on korostunut merkitys

    Pohjolan kolmiolla on korostunut merkitys tavaraliikenteen ja kansainvälisen henkilöliikenteen kannalta sillä 62 % Suomen kansainvälisestä tavaraliikenteestä ja yli 95 % kansainvälisestä henkilöliikenteestä käyttää liikennejärjestelmän palveluja. Tämän johdosta kehittämisohjelma korostaa myös terminaalien ja terminaaliyhteyksien kehittämistä. Näihin kuuluvat satamien maa- ja meriyhteyksien kehittäminen, lentoasemien maaliikenneyhteydet sekä varautuminen lentoasemien toimintojen laajentamiseen liikenteen kysyntää vastaavasti.

    Rahoitustarve 165 miljoonaa euroa vuodessa

    Ohjelmaan kuuluvien hankkeiden rakennuskustannukset ovat yhteensä 2,3 miljardia euroa. Käynnissä olevien ja aloittamattomien hankkeiden rahoitus-tarve aikavälillä 2003 - 2015 on keskimäärin 165 miljoonaa euroa vuodessa. Ohjelman toteuttamiseen haetaan EU:n tukea,joka on kuitenkin alle 10% rakennuskustannuksista.

    Varmuus hankkeiden toteutumisesta auttaisi kuntia ja elinkeinoelämää

    Väylälaitokset hakevat eduskunnalta ja hallitukselta pitkäaikaista sitoutumista ohjelman toteuttamiseen. Varmuus hankkeiden rahoituksesta ja toteutumisesta mahdollistaisi elinkeinoelämän ja kuntien oikeanlaisen varautumisen ja oikea-aikaisten investointipäätösten tekemisen asioissa, jotka ovat riippuvaisia liikenneinfrastruktuurin kehittymisestä.

    Väylälaitokset ovat yhdessä sitoutuneet ohjelman korkeisiin turvallisuus-, ympäristö-, toimivuus- ja palvelutasotavoitteisiin, kehittämään kulkumuotojen välistä yhteistyötä sekä ylläpitämään ohjelmaan kuuluvien hankkeiden korkeata suunnitelma- valmiutta. Rakentamispäätös puuttuu hankkeilta, joiden kustannukset on yhteensä 1,2 miljardia euroa.

    Lisätietoja: Johtaja Aulis Nironen, Tiehallinto, Pohjolan Kolmio-työryhmän puheenjohtaja, puhelin 0204 2211

    060203

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö