Väylälaitokset
esittävät yhteistä liikenneinfrastruktuurin kehittämisohjelmaa
Kehittämisohjelma tarkentaa Pohjolan kolmioon
liittyvien hankkeiden sisältöä ja aikataulua
Väylälaitokset (Tiehallinto,
Ratahallintokeskus, Ilmailulaitos ja Merenkulkulaitos) ovat tehneet yhteisen
vuoteen 2015 ulottuvan liikenneinfrastruktuurin kehittämisohjelman. Ohjelman
hankkeet kuuluvat ns. Pohjolan kolmion liikennejärjestelmään. Pohjolan kolmio
on osa EU:n tukemaa euroopanlaajuista liikennejärjestelmää ja kuuluu sen
ensisijaisesti kehitettävien hankkeiden joukkoon. Ohjelmassa esitetään
käynnissä olevien ja jo päätettyjen hankkeiden lisäksi joukko uusia
hankkeita kustannusarvioineen ja aikatauluineen.
Kehittämisohjelman hankkeet muodostavat monen
kulkumuodon yhteisen liikennejärjestelmän. Järjestelmä palvelee suoraan 50
%:a Suomen väestöstä ja sen alueella tuotetaan 60% Suomen
bruttokansantuotteesta. Liikennejärjestelmän kehittämisestä syntyvät
välilliset työllisyyttä, kilpailukykyä ja vientiä edistävät vaikutukset
leviävät koko maahan.
E18-tie ja Pietarin suunnan ratayhteyden
parantaminen ohjelman merkittävimpiä hankkeita
Ohjelmaan kuuluvia tärkeimpiä hankkeita ovat
E18-tien kehittäminen moottoritieksi välillä Turku - Helsinki - Hamina
vuoteen 2015 mennessä siten, että yhteysväli Turku - Helsinki ja Haminan
kohta ovat valmiit vuoteen 2008 mennessä. Rautateillä pääpaino on
rakenteilla olevan Kerava - Lahti -oikoradan lisäksi parantaa yhteysväliä
Lahti - Luumäki - Vainikkala siten, että matka-aika Helsingin ja Pietarin
välillä lyhenee nykyisestä 5,5 tunnista 3 tuntiin edellyttäen, että myös
Venäjä toteuttaa tarvittavat suunnitelmat omalla alueellaan.
Kansainvälisellä henkilöliikenteellä ja
tavaraliikenteellä on korostunut merkitys
Pohjolan kolmiolla on korostunut merkitys
tavaraliikenteen ja kansainvälisen henkilöliikenteen kannalta sillä 62 %
Suomen kansainvälisestä tavaraliikenteestä ja yli 95 % kansainvälisestä
henkilöliikenteestä käyttää liikennejärjestelmän palveluja. Tämän
johdosta kehittämisohjelma korostaa myös terminaalien ja terminaaliyhteyksien
kehittämistä. Näihin kuuluvat satamien maa- ja meriyhteyksien kehittäminen,
lentoasemien maaliikenneyhteydet sekä varautuminen lentoasemien toimintojen
laajentamiseen liikenteen kysyntää vastaavasti.
Rahoitustarve 165 miljoonaa euroa vuodessa
Ohjelmaan kuuluvien hankkeiden
rakennuskustannukset ovat yhteensä 2,3 miljardia euroa. Käynnissä olevien ja
aloittamattomien hankkeiden rahoitus-tarve aikavälillä 2003 - 2015 on
keskimäärin 165 miljoonaa euroa vuodessa. Ohjelman toteuttamiseen haetaan EU:n
tukea,joka on kuitenkin alle 10% rakennuskustannuksista.
Varmuus hankkeiden toteutumisesta auttaisi
kuntia ja elinkeinoelämää
Väylälaitokset hakevat eduskunnalta ja
hallitukselta pitkäaikaista sitoutumista ohjelman toteuttamiseen. Varmuus
hankkeiden rahoituksesta ja toteutumisesta mahdollistaisi elinkeinoelämän ja
kuntien oikeanlaisen varautumisen ja oikea-aikaisten investointipäätösten
tekemisen asioissa, jotka ovat riippuvaisia liikenneinfrastruktuurin
kehittymisestä.
Väylälaitokset ovat yhdessä sitoutuneet
ohjelman korkeisiin turvallisuus-, ympäristö-, toimivuus- ja
palvelutasotavoitteisiin, kehittämään kulkumuotojen välistä yhteistyötä
sekä ylläpitämään ohjelmaan kuuluvien hankkeiden korkeata suunnitelma-
valmiutta. Rakentamispäätös puuttuu hankkeilta, joiden kustannukset on
yhteensä 1,2 miljardia euroa.
Lisätietoja: Johtaja Aulis Nironen,
Tiehallinto, Pohjolan Kolmio-työryhmän puheenjohtaja, puhelin 0204 2211
|