Tiehallinto selvitti nopeusrajoitusten tarkistamista
Tiedote 17.6.2003
Tiehallinto on tehnyt selvityksen
nopeusrajoitusjärjestelmän kehittämisvaihtoehdoista ja -mahdollisuuksista.
Selvityksen mukaan olisi mahdollista saavuttaa jopa 120-130
henkilövahinko-onnettomuuden ja 30 liikennekuoleman väheneminen vuosittain
nopeusrajoituksia alentamalla.
Tehdyn työn taustalla on valtioneuvoston
18.1.2001 tekemä periaatepäätös tieliikenteen turvallisuuden parantamisesta.
Selvityksen tuloksena on arvio erilaisista nopeusvaihtoehdoista, joilla
voitaisiin parantaa liikenneturvallisuutta. Tarkastelut on tehty erikseen
pääteillä eli valta- ja kantateillä sekä perusverkolla eli seutu ja yhdysteillä.
Pääteitä on tarkastelussa 11 000 kilometriä ja perusverkkoa 59 000 kilometriä.
Selvityksessä todetaan tienvarsiasutuksen
kohdilla olevan huomattavia liikenneturvallisuusongelmia etenkin pääteillä.
Alentamalla pääteillä näillä kohdin nopeusrajoituksia voitaisiin saavuttaa
30-55:n vähenemä henkilövahinko-onnettomuuksissa ja 8-15:n liikennekuoleman
vähenemä vuosittain. Tällöin nopeusrajoituksen 100 km/h tiepituus vähenisi 500 -
1250 km, 80 km/h tiepituus säilyisi lähes ennallaan ja 60 km/h teiden määrä
kasvaisi 650 - 1050 km.
Talviajan nopeusrajoituksen 80 km/h
laajentamisella voitaisiin vähentää 10-15 henkilövahinko-onnettomuutta ja
keskimäärin 4 liikennekuolemaa vuosittain. Talvirajoituksen laajentaminen
kohdistuisi 2 400 tiekilometrille. Ottamalla talvirajoitukset käyttöön koko
maassa jo lokakuun alusta lähtien voitaisiin edellä mainitun lisäksi vähentää 7
henkilövahinko-onnettomuutta vuosittain.
Tierekisteritietojen perusteella pääteillä ja
perusverkolla noin 2 500 kilometrillä nopeusrajoitukset näyttäisivät olevan
liian korkeita tie- ja liikenneolosuhteisiin verrattuna. Alentamalla näitä
nopeusrajoituksia olosuhteita vastaaviksi, saataisiin noin 15
henkilövahinko-onnettomuuden ja neljän liikennekuoleman vuosittainen
väheneminen.
Perusverkolla selvitettiin nykyisen 80 km/h
yleisrajoituksen alentamista 70 km/h tai 60 km/h. Samalla siirrettäisiin
hyvälaatuiset tieosuudet tiekohtaisen 80 km/h rajoituksen piiriin. Lisäksi
rajoitettaisiin nopeuksia pelkästään tiiviimmän tienvarsiasutuksen kohdalla tai
otettaisiin mukaan myös hieman harvempaa tienvarsiasutusta.
Yleisrajoituksen 70 km/h vaihtoehdossa voitaisiin
saavuttaa 15-30 henkilövahinko-onnettomuuden ja 3-5 liikennekuoleman vähenemä
vuosittain. Yleisrajoituksen piiristä siirtyisi tiekohtaiselle 80 km/h
rajoituksille 3 200 km.
Yleisrajoituksen 60 km/h vaihtoehdossa voitaisiin
saavuttaa 20-40 henkilövahinko-onnettomuuden vähenemä ja 3-6 liikennekuoleman
vähenemä vuosittain. Yleisrajoituksen piiristä siirtyisi 8 900 km teitä
tiekohtaiselle 80 km/h rajoitukselle
Tiehallinnon keskeisiä keinoja
liikenneturvallisuuden edistämiseksi ovat viime vuosina olleet pienet
liikenneympäristön parantamistoimet ja nopeuksien alentaminen etenkin taajamissa
ja tienvarsiasutuksen kohdalla. Lisäksi Tiehallinto osallistuu yhdessä poliisin
kanssa automaattisen nopeusvalvonnan laajentamiseen.
Tiehallinto kuitenkin katsoo, että nykyinen
tienpidon rahoitus ei mahdollista tiestön turvallisuuden parantamista
riittävässä määrin investoinnein eikä laajamittaista muuttuvien
nopeusrajoitusten käyttöönottoa. Tulevaisuudessa on liikennemäärien kasvaessa
nopeusrajoituksia laskettava myös pääteiden vilkasliikenteisillä osuuksilla
liikenneturvallisuuden takia, ellei näille teille voida tehdä
parantamistoimenpiteitä. Samalla on lisättävä nopeusvalvontaa.
Tiehallinto luovuttaa selvityksen liikenne- ja
viestintäministeriön ja liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunnan käyttöön.
Lisätietoja
Johtaja Aulis Nironen 0204 22 2042 ja yli-insinööri Saara Toivonen 0204 22
2039
|