Tarkkaavaisuuskatkot syynä kohtaamisonnettomuuksiin
2.12.2003
Yleisillä teillä kuolee vuosittain
kohtaamisonnettomuuksissa noin 100 ihmistä. Kuljettajan vireystaso ja
huomion kiinnittyminen eri kohteisiin auton sisällä ovat keskeisiä syitä
omalta ajokaistalta pois ajautumiseen.
Kohtaamisonnettomuudet ovat lisääntyneet, vaikka
liikennekuolemien kokonaismäärä onkin pysynyt likimain samalla tasolla viime
vuosina. Yhtenä vaikuttavana tekijänä pidetään liikennemäärien kasvua, mikä
lisää altistusta kohtaamisonnettomuuksiin.
Raskas ajoneuvo on toisena osapuolena 50
prosentissa kuolemaan johtaneissa kohtaamisonnettomuuksissa päätieverkolla.
Vasemmalle kaistalle ajautuu kuitenkin useimmin henkilöauto. Henkilöauto on
ajautunut vasemmalle kaistalle 80 prosentissa niistäkin tapauksista, joissa
toisena osapuolena on ollut raskas ajoneuvo.
Tutkittaessa ajoneuvojen kohtaamistilanteita
erilaisilla kaksikaistaisilla teillä voitiin todeta, että kuorma-auton
kohtaaminen kuormittaa henkilöauton kuljettajaa selvästi enemmän kuin
henkilöauton kohtaaminen. Kuormittavuus lisääntyy pimeällä kaikentyyppisillä
kaksikaistaisilla teillä. Kuormittavuutta mitattiin muun muassa kuljettajan
sykemuutoksella. Henkilöauton kuljettaja tekee myös suuremman väistöliikkeen
kohdatessaan kuorma-auton.
Tutkijalautakunta-aineiston perusteella ajoneuvon
käsittelyvirhe on yleisillä teillä kohtaamisonnettomuuksien syynä 36
prosentissa, havainto- tai ennakointivirhe 19 prosentissa ja virheellinen
ajolinja 15 prosentissa tapauksista. Nukahtaminen on syynä 12 prosentissa ja
itsemurha 10 prosentissa kohtaamisonnettomuuksista.
Kuljettajille tehdyssä kyselyssä selvitettiin,
ovatko vastaajat ajautuneet viimeisen vuoden aikana vasemmalle kaistalle tai
oikealle pois päällystetyltä tieltä. Kuljettajan vireystaso, esimerkiksi väsymys
tai torkahtaminen, selittää huomattavan osan näistä ajautumisista. Naisten ja
miesten välillä ei havaittu merkittävää eroa omalta ajokaistalta pois
ajautumisen riskeissä. Ajautumisten syyt kuitenkin eroavat. Naiset ajautuvat
1,5-2 kertaa miehiä todennäköisemmin vasemmalle kaistalle tieolosuhteiden ja
kelin takia. Nuoret ja keski-ikäiset miehet puolestaan ajautuvat vasemmalle
kaistalle kaksi kertaa naisia useammin väsymys- ja vireysongelmien takia.
Tiehallinto kehittää ratkaisuja, joilla voidaan
estää kohtaamis-onnettomuuksia, vähentää tieltä ajautumista ja lieventää
seurauksia. Kohtaamisonnettomuuksia estetään tehokkaimmin ajosuunnat erottavalla
keskikaiteella. Myös keski- ja reunaviivojen tärinäraidat vähentävät omalta
kaistalta pois ajautumista. Tien reunaympäristön myötäävillä rakenteilla ja
loivilla tien luiskilla puolestaan lievennetään onnettomuuksien seurauksia.
Lisätietoja: Apulaisjohtaja Pauli
Velhonoja, puh 0204 22 2315 ja tieinsinööri Päivi Nuutinen, puh 0204 22
2338
Julkaisu: Kohtaamisonnettomuudet
päätieverkolla - kehitys ja syyt, Tiehallinnon selvityksiä 43/2003
(pdf 1000k)
|