Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista
1.4.2003
Kevään kelirikosta odotettavissa
normaali
Teiden kelirikkokausi alkaa Pohjois-Savon ja
Pohjois-Karjalan maakuntien alueilla yleensä huhtikuun alkupäivinä ja kestää
sääoloista riippuen keskimäärin lähes kaksi kuukautta. Alkukevään säät ovat
olleet tienpitäjän kannalta hyvät ajatellen kelirikon kehittymistä: Sateita on
tullut vähän ja aurinko on kuivattanut teiden pintoja. Kelirikosta on
odotettavissa normaali. Kuitenkin hyvin sateinen ja nopea kevään tulo voi
tehdä kelirikosta vaikeankin.
Tänä vuonna Tiehallinnon Savo-Karjalan tiepiiri
käyttää kelirikkoisten sorateiden korjauksiin normaalin kunnossapidon lisäksi
noin 2,25 miljoonaa euroa. Korjauskohteiden valinnassa on otettu huomioon
elinkeinoelämältä kuten metsäyhtiöiltä saatuja esityksiä.
Yleistä
Routasyvyys tierakenteessa on maakuntiemme
eteläosissa keskimäärin reilut 1,5 metriä ja pohjoisosissa hivenen yli 2 metriä.
Kelirikolle alttiita teitä on Savo-Karjalan tiepiirin alueella yhteensä 1 888 km
(Pohjois-Savo 1 082 km, Pohjois-Karjala 806 km). Kelirikkoalttiit tiet löytyvät
Internetistä osoitteesta:
http://www.tiehallinto.fi/savo-karjala/tied2003/kelirikot03.htm. Viime keväänä
painorajoitettuja teitä oli 305 km (Pohjois-Savo 79 km, Pohjois-Karjala 226 km).
Noin puolet painorajoitetuista teistä oli ohuesti pinnattuja, niin kutsuttuja
SOP -teitä, joilla painorajoituksia joudutaan käyttämään lähinnä pintauksen
ehjänä pysymisen takia.
Liikenteen rajoittaminen kelirikkoisilla
teillä
Kelirikkoisten teiden liikenteen rajoittamisen
tarkoituksena on estää teiden vaurioituminen raskaan liikenteen vaikutuksesta ja
turvata elintärkeiksi katsottavat kuljetukset ainakin minimitasolla. Tiet tulisi
saada pidettyä sellaisessa kunnossa, että jokaiseen talouteen voidaan kulkea
vähintään henkilöautolla. Jos kelirikkotilanne kehittyy sellaiseksi, että tien
vaurioituminen on odotettavissa, liikennettä ryhdytään rajoittamaan asettamalla
tielle suurinta sallittua ajoneuvon painoa osoittavat merkit. Yleisimmin
käytetty painorajoitus on 8 tonnia.
Asetetut painorajoitukset eivät koske
elintärkeitä kuljetuksia eivätkä tienpito- ja hälytysajoneuvoliikennettä.
Elintärkeiksi kuljetuksiksi katsotaan muun muassa linja-autoliikenne sekä
maidon, teuraseläinten ja elintarvikkeiden kuljetukset. Sen sijaan esimerkiksi
puutavara- ja rakennustarvikekuljetuksia ei katsota elintärkeiksi kuljetuksiksi.
Tiepiiri voi myöntää tilapäisiä maksullisia kuljetuslupia painorajoitetuille
teille. Lupaa ei saa kuitenkaan automaattisesti, vaan jokaisen tapauksen
käsittelyssä otetaan huomioon kuljetuksen tarpeellisuus, kuljetuksen massa ja
tien sen hetkinen kunto. Luvan hinta on 67 euroa. Lupia voivat myöntää
tiemestarit.
Huonokuntoisia sorateitä korjataan tänä vuonna
2,25 miljoonalla eurolla
Tänä vuonna tiepiiri käyttää kelirikkoisten
sorateiden korjauksiin normaalin kunnossapidon lisäksi noin 2,25 miljoonaa
euroa. Korjauskohteiden valinnassa on otettu huomioon elinkeinoelämältä kuten
muun muassa metsäyhtiöiltä saatuja esityksiä. Merkittävimmät tulevana kesänä
toteutettavat korjauskohteet ovat seuraavat:
POHJOIS-SAVO |
Tien nro, tien
nimi |
Tien
sijaintikunta |
Kust.arvio, € |
Pt 16459 Haapamäki
- Rusinvirta |
Leppävirta |
170 000 |
Mt 5821 Salonlampi
- Särkinen |
Iisalmi, Lapinlahti |
180 000 |
Mt 5542 Lamperila -
Kivimäki |
Tervo |
95 000 |
Pt 16185 Pakarila -
Kerkonkoski |
Rautalampi |
115 000 |
Pt 16107 Viitajärvi
- Talluskylä |
Tervo |
80 000 |
Pt 16175
Maaninkamäki |
Maaninka |
70 000 |
Mt 539 Vehmersalmi-
Salonkylä |
Tuusniemi |
75 000 |
Pt 16377 Urimolahti |
Varpaisjärvi |
100 000 |
POHJOIS-KARJALA |
Pt 15609 Peukkula -
Uskali |
Tohmajärvi,
Kiihtelysvaara |
125 000 |
Pt 15786 Hukkala -
Ukonvaara |
Juuka |
70 000 |
Pt 15795 Ruvaslahti
- Oriniemi |
Polvijärvi |
135 000 |
Pt 15700
Iiksenniitty |
Kontiolahti |
150 000 |
Mt 4980 Mannervaara
- Maukkula |
Tuupovaara,
Ilomantsi |
80 000 |
Pt 15579 Rajaselkä
- Jokikumpu |
Rääkkylä |
60 000 |
Edellä mainittuja teitä ei korjata tien alusta
tien loppuun vaan ainoastaan tien kelirikkoisimmat kohdat.
Mistä saa tietoa kelirikkotilanteesta ja
painorajoitetuista teistä?
Reaaliaikainen Savo-Karjalan tiepiirin aluetta
koskeva painorajoitustilanne löytyy tuttuun tapaan tänäkin keväänä Internet
-osoitteesta
www.tiehallinto.fi/painorajoitukset. Samasta osoitteesta löytyy myös
valtakunnallinen painorajoitustilanne. Koska uskomme, että edellä mainitusta
osoitteesta löytyy kattavin tieto kulloinkin valitsevasta
painorajoitustilanteesta, luovumme ainakin toistaiseksi painorajoitusten
kuulutusmenettelystä maakuntien ykköslehdissä. Painorajoituksista saa lisäksi
tietoa puhelimitse Tienkäyttäjän linjalta 0200-2100 ja
Tiehallinnon tiemestareilta.
Malttia tienkäyttäjiltä
Kelirikko ilmenee tien pintaosan pehmenemisenä ja
tien rungon kantavuuden heikkenemisenä. Tienpitäjä varoittaa kelirikkoisista
teistä teiden alkuun asetettavilla kelirikosta varoittavilla merkeillä.
Tällaisilla teillä tulisi raskasta liikennettä välttää. Jos jokin kuljetus on
välttämätön, tulisi se tehdä yöpakkasten aikana tienpinnan ollessa jäässä ja
ennen kuin kantavuuden heikkenemistä alkaa tapahtua. On toivottavaa, että
tienkäyttäjät merkitsisivät teille syntyneet liikennettä vaarantavat reiät
esimerkiksi risulla tai havulla ja ilmoittaisivat niistä Tienkäyttäjän linjalle
0200-2100.
Lisätietoja kunnossapitoinsinööri Asko
Pöyhöseltä puhelin 0204 22 5363 (0400-220532) sekä Tiehallinnon tiemestareilta (yhteystiedot).
|