Valinnat
    Tiehallinto
     

    Oulun tiepiiri
    Ajankohtaista (O)
    Ajankohtaista

     

     

     


     

    Oulun tiepiiri: ajankohtaista
    Tiedote 19.9.2003

    Uuusi moottoritieosuus avataan liikenteelle 22.9.

    Pääministeri Matti Vanhanen avaa valtatie 4:n uuden moottoritieosuuden välillä Haaransilta - Kiviniemi maanantaina 22.9. Uusi moottoritieosuus avataan Tupoksen risteyssillalla klo 15.  Moottoritiehankkeen rakennustyöt aloitettiin vuonna 2001. Hankkeen kokonaiskustannukset olivat n. 31 miljoonaa euroa. Hankkeen toteutuksessa hyödynnettiin laajasti Oulun alueen infra-alan osaamista.

    • Avajaistilaisuuden ohjelma (pdf)

    Suunnittelu alulle jo vuonna 1993

    Valtatien 4 rakentaminen moottoritieksi välillä Haaransilta - Kiviniemi alkoi yleissuunnitelman tekemisellä vuonna 1993. Vuonna 1995 valmistui yleissuunnitelman täydennys ja lakisääteinen ympäristövaikutusten arviointi. Varsinainen tiesuunnitelma valmistui vuonna 1997, minkä jälkeen laadittiin vielä toimenpideselvitys, jonka tavoitteena oli löytää edullisempia toteuttamistapoja. Lähtökohtana oli, että uusien ja edullisempienkin toteuttamistapojen tulee olla turvallisuuden, liikennöitävyyden ja ympäristön kannalta yleisesti hyväksyttyjä. Tärkeä oli myös päätöksentekijöiden ja muiden sidosryhmien sitoutuminen ratkaisuihin.

    Hankkeen rakennustyöt aloitettiin vuonna 2001. Haaransillan ja Kempeleen välinen osuus rakennettiin poikkileikkaukseltaan kapeana moottoritienä, jossa vastaan tulevat kaistat erotettiin keskikaiteella ja väli Kempele - Kiviniemi perinteisenä keskikaistalla varustettuna moottoritienä.

    Toimenpiteet Hankkeen yhteydessä rakennettiin mm. uutta moottoritietä 9,5 km, moottoritien toista ajorataa 7,3 km, uusia siltoja 21 kpl, meluesteitä 7 km, pohjavesisuojausta 2,3 km sekä yksi eritasoliittymä ja yksi kiertoliittymä. Hankkeen valmistuttua on Oulun seudulla valtatie 4 välillä Haaransilta-Räinänperä moottoriväylää yhteensä 52,8 kilometriä.

    Liikennemäärät ja ongelmat

    Haaransillan ja Kempeleen välisen tiejakson liikennemäärät vaihtelevat nykyisin välillä 12 000 - 18 000 autoa vuorokaudessa. Vuoteen 2030 mennessä liikenteen on ennustettu kasvavan Tupoksen pohjoispuolella jo yli 23 000 autoon vuorokaudessa.

    Liikenneturvallisuudeltaan tiejakso vastaa Suomen vilkkaiden pääteiden keskimääräistä turvallisuustilannetta. Henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia tapahtuu tieosuudella keskimäärin neljä vuodessa.

    Valtateiden 4 ja 8 tasoliittymä on nykyisin onnettomuushistorialla mitaten Oulun tiepiirin vaarallisin liittymä.

    Liikenteen sujuvuus ja liikenneturvallisuus paranivat

    Liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta merkittävimmät muutokset ovat uuden moottoritieosuuden rakentaminen valtatie 8:n liittymän ja Kempeleen välille sekä moottoriliikennetien täydentäminen moottoritieksi rakentamalla toinen ajorata Kempeleen ja Kiviniemen välille.

    Haaransillan kiertoliittymän on arvioitu olevan liikenteenvälityskyvyltään riittävä vielä ennustetilanteessakin normaalin huipputunnin aikana.

    Henkilövahinkoihin johtavien onnettomuuksien määrä vähenee vuoden 2030 tilanteessa noin neljällä onnettomuudella vuodessa. Nykyiseen verrattuna vähenemä on noin 43%.

    Joukkoliikenne ja kevyt liikenne

    Ajoneuvoliikenteen olosuhteet parantavat linja-autoliikenteen sujuvuutta huipputuntien aikana edistäen näin aikataulussa pysymistä. Kevyen liikenteen olosuhteet paranevat Haaransillan alueella sekä valtatien 4 ja 8 suunnassa.

    Ympäristö ja maankäyttö

    Valtatie 4 sijoittuu Limingan lakeuden maisema-alueelle. Tienlinjaus noudattaa nykyisiä maankäytön suunnitelmia. Tien valmistumisella on merkittävä vaikutus sekä pitkänmatkalaisen että paikallisen liikenteen sujuvuudelle Oulun eteläpuolella.

    Uusi tie antaa lisämahdollisuuksia mm. Limingan ja Tyrnävän kuntien kehittymiselle. Erityisen tärkeä uusi tie on Tupoksen taajaman kasvulle. Toisen ajoradan valmistuminen Kempeleen ja Kiviniemen välille luo lisä mahdollisuuksia myös Kempeleelle vetovoimaisena asuinpaikkana.

    Ratkaisut vähentävät 55 dBA:n melualueella asuvien asukkaiden määrää 85:llä asukkaalla. Ilman laadun ohjearvot eivät ylity hankkeen alueella.

    Meluhaittoja vähennettiin rakentamalla meluesteitä. Kempeleenharjun pohjavesialueen pohjavesisuojausta täydennettiin ajoratamuutosten osalta. Ympäristövaikutuksia seurataan sekä rakentamisen aikana että jälkeen tarkkailuohjelmilla Kempeleenharjun alueella ja Tyrnävänjoen ja Ängeslevänjoen uomansiirtojen vaikutusalueella.

    Taloudelliset vaikutukset

    Hankkeen suurimmat hyödyt syntyvät liikenteen sujuvuuden parantamisesta aiheutuvista aika- ja onnettomuuskustannussäästöistä. Hanke lisää liikennejärjestelmän kustannustehokkuutta ja parantaa henkilö- että tavaraliikenteen sujuvuutta ja toimintavarmuutta. Hanke tukee valtakunnallisesti alue- ja yhdyskuntarakenteen kehittämistä sekä parantaa pohjois-eteläsuuntaisia logistisia yhteyksiä.

    Urakoitsija valittiin EU-menettelyllä

    Valtatie 4:n rakentamishanke välillä Haaransillan ja Kiviniemen toteutettiin nk. kokonaisrahoitushankkeena. Hankkeen rahoitus myönnettiin kerralla valtion budjettiin, eikä perinteisenä eri vuosille myönnettyinä rahoituksina. Kokonaisrahoituksella päästään kustannussäästöihin perinteiseen vuosirahoitukseen verrattuna, koska urakoitsijalla on mahdollisuus suunnitella ja toteuttaa rakentaminen optimiaikataulun mukaan. Hankkeen tilaaja, Tiehallinnon Oulun tiepiiri, valitsi urakoitsijan EU-säännösten mukaisesti kansainvälisen tarjouskilpailun perusteella. Tilaaja arvioi saadut tarjoukset urakkahinnan että laadun osalta. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 31 miljoonaa euroa.

    Lisätietoja
    Projektipäällikkö Heimo Tervola, puh 0204 22 6835, gsm. 0400 287329


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö