Oulun tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 19.9.2003
Uuusi moottoritieosuus avataan
liikenteelle 22.9.
Pääministeri Matti Vanhanen avaa valtatie
4:n uuden moottoritieosuuden välillä Haaransilta - Kiviniemi maanantaina 22.9.
Uusi moottoritieosuus avataan Tupoksen risteyssillalla klo 15.
Moottoritiehankkeen rakennustyöt aloitettiin vuonna 2001. Hankkeen
kokonaiskustannukset olivat n. 31 miljoonaa euroa. Hankkeen toteutuksessa
hyödynnettiin laajasti Oulun alueen infra-alan osaamista.
Suunnittelu alulle jo vuonna 1993
Valtatien 4 rakentaminen moottoritieksi välillä
Haaransilta - Kiviniemi alkoi yleissuunnitelman tekemisellä vuonna 1993. Vuonna
1995 valmistui yleissuunnitelman täydennys ja lakisääteinen ympäristövaikutusten
arviointi. Varsinainen tiesuunnitelma valmistui vuonna 1997, minkä jälkeen
laadittiin vielä toimenpideselvitys, jonka tavoitteena oli löytää edullisempia
toteuttamistapoja. Lähtökohtana oli, että uusien ja edullisempienkin
toteuttamistapojen tulee olla turvallisuuden, liikennöitävyyden ja ympäristön
kannalta yleisesti hyväksyttyjä. Tärkeä oli myös päätöksentekijöiden ja muiden
sidosryhmien sitoutuminen ratkaisuihin.
Hankkeen rakennustyöt aloitettiin vuonna 2001.
Haaransillan ja Kempeleen välinen osuus rakennettiin poikkileikkaukseltaan
kapeana moottoritienä, jossa vastaan tulevat kaistat erotettiin keskikaiteella
ja väli Kempele - Kiviniemi perinteisenä keskikaistalla varustettuna
moottoritienä.
Toimenpiteet Hankkeen yhteydessä rakennettiin mm.
uutta moottoritietä 9,5 km, moottoritien toista ajorataa 7,3 km, uusia siltoja
21 kpl, meluesteitä 7 km, pohjavesisuojausta 2,3 km sekä yksi eritasoliittymä ja
yksi kiertoliittymä. Hankkeen valmistuttua on Oulun seudulla valtatie 4 välillä
Haaransilta-Räinänperä moottoriväylää yhteensä 52,8 kilometriä.
Liikennemäärät ja ongelmat
Haaransillan ja Kempeleen välisen tiejakson
liikennemäärät vaihtelevat nykyisin välillä 12 000 - 18 000 autoa vuorokaudessa.
Vuoteen 2030 mennessä liikenteen on ennustettu kasvavan Tupoksen pohjoispuolella
jo yli 23 000 autoon vuorokaudessa.
Liikenneturvallisuudeltaan tiejakso vastaa Suomen
vilkkaiden pääteiden keskimääräistä turvallisuustilannetta. Henkilövahinkoon
johtaneita onnettomuuksia tapahtuu tieosuudella keskimäärin neljä vuodessa.
Valtateiden 4 ja 8 tasoliittymä on nykyisin
onnettomuushistorialla mitaten Oulun tiepiirin vaarallisin liittymä.
Liikenteen sujuvuus ja liikenneturvallisuus
paranivat
Liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta
merkittävimmät muutokset ovat uuden moottoritieosuuden rakentaminen valtatie 8:n
liittymän ja Kempeleen välille sekä moottoriliikennetien täydentäminen
moottoritieksi rakentamalla toinen ajorata Kempeleen ja Kiviniemen välille.
Haaransillan kiertoliittymän on arvioitu olevan
liikenteenvälityskyvyltään riittävä vielä ennustetilanteessakin normaalin
huipputunnin aikana.
Henkilövahinkoihin johtavien onnettomuuksien
määrä vähenee vuoden 2030 tilanteessa noin neljällä onnettomuudella vuodessa.
Nykyiseen verrattuna vähenemä on noin 43%.
Joukkoliikenne ja kevyt liikenne
Ajoneuvoliikenteen olosuhteet parantavat
linja-autoliikenteen sujuvuutta huipputuntien aikana edistäen näin aikataulussa
pysymistä. Kevyen liikenteen olosuhteet paranevat Haaransillan alueella sekä
valtatien 4 ja 8 suunnassa.
Ympäristö ja maankäyttö
Valtatie 4 sijoittuu Limingan lakeuden
maisema-alueelle. Tienlinjaus noudattaa nykyisiä maankäytön suunnitelmia. Tien
valmistumisella on merkittävä vaikutus sekä pitkänmatkalaisen että paikallisen
liikenteen sujuvuudelle Oulun eteläpuolella.
Uusi tie antaa lisämahdollisuuksia mm. Limingan
ja Tyrnävän kuntien kehittymiselle. Erityisen tärkeä uusi tie on Tupoksen
taajaman kasvulle. Toisen ajoradan valmistuminen Kempeleen ja Kiviniemen välille
luo lisä mahdollisuuksia myös Kempeleelle vetovoimaisena asuinpaikkana.
Ratkaisut vähentävät 55 dBA:n melualueella
asuvien asukkaiden määrää 85:llä asukkaalla. Ilman laadun ohjearvot eivät ylity
hankkeen alueella.
Meluhaittoja vähennettiin rakentamalla
meluesteitä. Kempeleenharjun pohjavesialueen pohjavesisuojausta täydennettiin
ajoratamuutosten osalta. Ympäristövaikutuksia seurataan sekä rakentamisen aikana
että jälkeen tarkkailuohjelmilla Kempeleenharjun alueella ja Tyrnävänjoen ja
Ängeslevänjoen uomansiirtojen vaikutusalueella.
Taloudelliset vaikutukset
Hankkeen suurimmat hyödyt syntyvät liikenteen
sujuvuuden parantamisesta aiheutuvista aika- ja onnettomuuskustannussäästöistä.
Hanke lisää liikennejärjestelmän kustannustehokkuutta ja parantaa henkilö- että
tavaraliikenteen sujuvuutta ja toimintavarmuutta. Hanke tukee valtakunnallisesti
alue- ja yhdyskuntarakenteen kehittämistä sekä parantaa pohjois-eteläsuuntaisia
logistisia yhteyksiä.
Urakoitsija valittiin EU-menettelyllä
Valtatie 4:n rakentamishanke välillä Haaransillan
ja Kiviniemen toteutettiin nk. kokonaisrahoitushankkeena. Hankkeen rahoitus
myönnettiin kerralla valtion budjettiin, eikä perinteisenä eri vuosille
myönnettyinä rahoituksina. Kokonaisrahoituksella päästään kustannussäästöihin
perinteiseen vuosirahoitukseen verrattuna, koska urakoitsijalla on mahdollisuus
suunnitella ja toteuttaa rakentaminen optimiaikataulun mukaan. Hankkeen tilaaja,
Tiehallinnon Oulun tiepiiri, valitsi urakoitsijan EU-säännösten mukaisesti
kansainvälisen tarjouskilpailun perusteella. Tilaaja arvioi saadut tarjoukset
urakkahinnan että laadun osalta. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 31 miljoonaa
euroa.
Lisätietoja
Projektipäällikkö Heimo Tervola, puh 0204 22 6835, gsm. 0400 287329
|