Kantatien 51 parantaminen välillä Kirkkonummi -
Kivenlahti
MUUTOSSUUNNITELMA VÄLILLÄ JORVAS
INKILÄ
Kantatie
51 on pääväylä Helsingistä länteen Karjaalle ja edelleen valtatien 25 kautta
Hankoon. Se on pääkaupunkiseudun vilkkaimmin liikennöity säteittäinen yhteys.
Kirkkonummella kantatie on kunnan alueen tärkein päätie.
Helsingissä
ja Espoossa kantatie on moottoritie (Länsiväylä), mutta Kirkkonummen puolella pääosin
levein pientarein toteutettu yksiajoratainen sekaliikennetie. Kirkkonummen keskustan
kohdalle on vuonna 1990 rakennettu lyhyt osuus kaksiajorataista tietä. Muilta osin
kantatie rakennettiin Kirkkonummen ja Kivenlahden välillä jo 1960-luvulla.
Kantatien
liikennemäärä on tällä hetkellä Kehä III:n länsipuolella yli 20 000 autoa/vrk ja
itäpuolellakin noin 16 000 autoa/vrk. Tieosalla on useita yleisten teiden liittymiä ja
lukuisia yksityistieliittymiä. Liikenne on usein ruuhkautunutta ja pääsy tielle
erityisesti ruuhka-aikoina on vaikeaa. Jorvaksen liittymässä on liikennevalot.
Aikaisemmat
suunnitteluvaiheet
Kantatien
51 yleissuunnitelmassa Kirkkonummi Kivenlahti vuodelta 1983 tutkittiin tien
parantamisvaihtoehtoina moottoritietä tai moottoriliikennetietä. Lausuntojen jälkeen
silloinen tie- ja vesirakennushallitus päätti hyväksyä jatkosuunnittelun pohjaksi
moottoritievaihtoehdon. Yleissuunnitelma tarkistettiin vuonna 1989 ja sen pohjalta
tiehallitus antoi toimenpidepäätöksen.
Toimenpidepäätöksen
perusteella käynnistettiin tiesuunnitelman laatiminen Kantatien 51 parantaminen
moottoritieksi välillä Kirkkonummi Kivenlahti. Tiesuunnitelma valmistui
vuonna 1994 ja se hyväksyttiin viranomaiskäsittelyn jälkeen liikenneministeriössä
19.1.1999.
Tiesuunnitelmassa
hankkeen kustannusarvio oli 275 milj.mk ja se sisälsi mm. uudet Tolsan, Jorvaksen ja
Sarvvikin
eritasoliittymät. Lisäksi suunnitelmassa esitettiin rakennettavaksi moottoritielle
rinnakkaistieyhteys koko välille Kirkkonummelta Kivenlahteen. Hirsalan paikallistie oli
suunnitelmassa johdettu Inkilän eritasoliittymään Kehä III:n päähän.
Vuonna
1998 Uudenmaan tiepiiri laati kantatien 51 kehittämisselvityksen, jonka
tavoitteena oli keventää tiesuunnitelman moottoritieratkaisua rakentamiskustannuksiltaan
edullisemmaksi. Kehittämisselvityksessä esitettiin mm. kevennettyä moottoritien
poikkileikkausta sekä luovuttavaksi rinnakkaistieyhteydestä ja Hirsalan paikallistien
viemisestä Kehä III:lle. Kevennetyn moottoritieratkaisun rakentamiskustannusten
arvioitiin olevan noin 227 milj. mk.
Tiesuunnitelman muutossuunnitelma välillä Jorvas - Inkilä
Moottoritien toteuttaminen
tapahtuu vaiheittain ja kiireellisimmäksi on arvioitu kantatien parantaminen Hirsalan
paikallistien liittymän ja Kehä III:n eritasoliittymän välillä. Uudenmaan tiepiiri
käynnisti tämän tieosuuden muutossuunnitelman laatimisen syksyllä 2000.
Muutossuunnitelmalle asetettiin tavoitteeksi tiesuunnitelmassa 1994 ja
kehittämisselvityksessä 1998 esitettyjen suunnitelmaratkaisujen edelleen
kehittäminen, rakentamiskustannusten keventäminen sekä ympäristövaikutusten
tarkistaminen ja tien aiheuttamien haittojen vähentäminen.
Ks. kartta kohteesta
Muutossuunnitelman tiejärjestelyt
Jorvaksen eritasoliittymään rampit
kaikkiin ajosuuntiin
Jorvaksen
eritasoliittymään tehdään rampit kaikkiin ajosuuntiin. Muutossuunnitelmassa on tästä
syystä esitetty aikaisemman tiesuunnitelman kumoamista Hirsalan paikallistien osalta.
Rinnakkaistiet säilyvät pääosin
nykyisellään
Uusi
rinnakkaistie kantatien pohjoispuolella on jätetty pois Sundsbergintien ja Kehä III:n
väliltä. Kantatien pohjoispuolella on maankäytön kehittämissuunnitelmia, joiden
yhteydessä selvitetään myös paikallinen tie- ja katuverkko. Ennen sitä
Sundsbergintie-Kehä III toimii tarvittaessa kantatien rinnakkaistieyhteytenä, jonne
ohjataan parannetulta kantatieltä kielletty hidas liikenne ja mahdollisesti osa
erikoiskuljetuksista.
Kantatien
eteläpuolelle toteutetaan tavanomaista korkealuokkaisempi yksityistieyhteys, jota on
mahdollista jatkaa myöhemmin katuyhteytenä Sarvvikiin Finnträskin ja kantatien
välialueen maankäytön kehittyessä.
Uusia kevyen liikenteen väyliä
Suunnitteluosuuden
itäpäässä kantatien varteen rakennetaan erillinen kevyen liikenteen väylä, jolla
kevytliikenne ohjataan kaksiajorataisen tieosuuden ohi. Myös eteläpuolelle rakennettavan
yksityistien varteen tehdään jalankulku- ja polkupyörätie, joka viedään Kehä III:n
liittymän länsipuolella kantatien ali ja liitetään Jorvaksen paikallistien kevyen
liikenteen väylään.
Linja-autopysäkit sijoitetaan
eritasoliittymiin
Kantatietä
käyttävän linja-autoliikenteen pysäkit on sijoitettu Jorvaksen ja Inkilän
eritasoliittymien ramppien yhteyteen. Inkilän eritasoliittymään rakennetaan lisäramppi
linja-autopysäkkiä varten.
Yksityistiejärjestelyjä tarkistettu
Yksityistiejärjestelyjä
on tarkistettu asukkaiden ja maanomistajien kanssa käytyjen neuvottelujen ja
suunnitelmanäyttelyssä esiin tulleiden näkökohtien perusteella. Kantatieltä
yksityistieliittymät poistetaan.
Kantatien ylittää vihersilta
Kehä
III:n liittymän itäpuolelle on suunniteltu Finnträskin vihersilta, joka mahdollistaa
hirvi- ja muiden eläimien kulkemisen kantatien eri puolille kun kantatien varteen
rakennetaan riista-aidat. Vihersilta istutetaan siten, että sillan keskelle muodostuu
luontaisen kaltainen kulkureitti eläimille. Silta palvelee myös alueen
virkistyskäyttöä. Sillan toinen aukko tehdään riittävän suureksi erikoiskuljetuksia
varten.
Lisäksi
suunnitelma-alueelle tehdään kaksi uutta risteyssiltaa. Jorvaksen risteyssilta
rakennetaan Jorvaksen eritasoliittymään Hirsalan paikallistielle ja kantatien alittava
Nägelsin risteyssilta Kehä III:n länsipuolelle.
Sundetin kohdalle meluesteitä
Sundetin
kohdalle tehdään noin 2 m korkea
meluaita a ikaisempaa tiesuunnitelmaa vastaavalle kohdalle. Meluaidan itäpuolelle rakennetaan
lisäksi syntyvistä ylijäämämassoista valli, joka samalla toimii meluesteenä.
Lisäksi rakennetaan Kehä III:n rampin varteen melukaide.
Meluesteet
vähentävät kantatien liikenteen aiheuttamaa melua niin, että liikenteen kasvusta
huolimatta vuoden 2020 ennusteliikenteellä asukkaiden määrä melualueella pienenee
nykytilanteeseen verrattuna.
Liikenteen sujuvuus ja turvallisuus
paranee
Kantatien
parantaminen 2-ajorataiseksi parantaa merkittävästi liikenteen sujuvuutta ja
liikenneturvallisuutta Jorvaksen kohdalla, koska liittyminen kantatielle on mahdollista
vain eritasoliittymistä. Jorvaksen eritasoliittymä korvaa Hirsalantien valo-ohjatun
tasoliittymän ja samalla helpottuu liikenne kantatien molemmin puolin sijaitsevien
alueiden välillä. Kantatien onnettomuusmäärät alenevat moottoriteiden
keskimääräiselle onnettomuustasolle.
Rakentamisesta ei ole päätöksiä
Muutossuunnitelmaan
sisältyvien rakennustöiden on arvioitu maksavan noin 93 milj.mk. Rakentamisaikataulu
riippuu Eduskunnan rahoituspäätöksestä. Uudenmaan tiepiirin tämän hetken toiminta-
ja taloussuunnitelmassa kantatien 51 rakennussuunnittelu ja rakentaminen on vuonna 2004
tai sen jälkeen alkavien uusinvestointien hankekorissa.
Lisätietoja:
Dipl.ins. Leo Koivula
|
Uudenmaan
tiepiiri, Opastinsilta 12, 00520 Helsinki, puh.
0204 22 2707
|
Ins. Matti Paavola
|
Kirkkonummen
kunta, Asematie 3B, 02400 Kirkkonummi, puh.
09-29671
|
|