Hämeen
tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 4.2.2003
Valtatie 3:n Tampereen läntisen
kehätien rakentaminen alkaa tänä vuonna
Eduskunta myönsi vuoden 2003
talousarviossaan Valtatie 3:lle Tampereen läntiselle kehätielle 2,5 miljoonan
euron aloittamisrahan. Samalla Tiehallinto sai tilausvaltuuden aloittaa
hankkeen ensimmäinen rakennusvaihe, jonka kustannusarvio on 57 miljoonaa
euroa.
Hankkeen toteuttamismalli
Valtatie 3:n Tampereen läntisen kehätien
ensimmäisen vaiheen rakentamista valmistellaan Tiehallinnossa. Ensimmäinen vaihe
tarkoittaa moottoritien rakentamista Pirkkalasta Nokialle eli Rajaniemestä
Kalkkuun. Tälle osuudelle sijoittuu kolme eritasoliittymää: Rajaniemen
eritasoliittymä parannetaan moottoritie-eritasoliittymäksi, Pitkäniemen
eritasoliittymä rakennetaan täysin uudestaan ja Kalkkuun tehdään kokonaan uusi
kiertoeritasoliittymä. Kalkun ja Pitkäniemen välille moottoritie rakennetaan
nykyisen tien itäpuolelle. Nykyinen, Pyhäjärven ylittävä tie jää Nokian ja
Pirkkalan välisen paikallisen liikenteen ja kevyen liikenteen käyttöön.
Merkittävimmät työt ovat Pyhäjärven ylittävän penkereen ja siltojen
rakentaminen, pohjavesien suojaustoimenpiteet Pitkäniemen alueella ja
melusuojausten rakentaminen sekä liikennejärjestelyt rakennustyön aikana.
Ensimmäisen vaiheen rakennustyö alkaa tänä
vuonna
Rakennustyöt tien päällä alkavat tämän vuoden
lopulla. Sitä ennen tehdään valmistelevia töitä, kilpailutetaan suunnittelu ja
rakentaminen ja valitaan urakoitsija. Urakkatarjouspyynnöt lähetetään
urakoitsijoille toukokuussa ja urakkasopimus on tarkoitus allekirjoittaa
syyskuun aikana. Ensimmäisen vaiheen rakennustyö valmistuu syksyyn 2006
mennessä.
Hankintamalli on ST - suunnittele ja toteuta
Tiehallinto teettää työn urakoitsijalla yhtenä
kokonaisuutena, johon sisältyy kokonaisvastuu moottoritien toteuttamisesta.
Hankintamalli on muotoa ST (suunnittele - toteuta), jossa tilaaja eli
Tiehallinto asettaa hyväksytyn tiesuunnitelman perusteella laatuvaatimukset, ja
urakoitsija suunnittelee ja toteuttaa lopulliset rakenteet sekä vastaa laadun
toteutumisesta. Urakoitsijan edellytetään käyttävän ammattitaitoisia
suunnittelijoita suunnittelutehtävissä. On oletettavaa, että työn toteuttajaksi
valittava urakoitsija tulee tekemään huomattavan osan rakennustöistä
yhteistyössä aliurakoitsijoiden ja alihankkijoiden kanssa.
Tiehallinto pitää tärkeänä, että hankkeen II
vaihe alkaa viimeistään vuonna 2005, jolloin moottoritie olisi valmis vuonna
2008.
Hankkeen yhteiskunnalliset ja liikenteelliset
vaikutukset
Tiehallinnon Hämeen tiepiiri teki
asiantuntijaselvityksen valtatie 3:n Tampereen läntisen kehätien
yhteiskunnallisista ja liikenteellisistä vaikutuksista. Selvityksestä vastasi
tekniikan lisensiaatti Risto Murto Tieliikelaitoksen Konsultointiyksiköstä.
Asiantuntija-arvio tukeutui myös Länsi-Suomea koskevaan vaikuttajahaastatteluun.
Selvityksen mukaan kehätien rakentamisesta saatavat hyödyt yhteiskunnalle ja
liikenteelle saavutetaan kokonaisuudessaan vasta koko kehätien valmistuttua.
Elinkeinoelämä hyötyy tien parantamisesta
laajalla alueella
Valtatien parantamisen vaikutukset
elinkeinoelämälle ulottuvat arvion mukaan paljon laajemmalle alueelle kuin
Pirkanmaalle. Parannettu tieyhteys lisää yritysten myönteisiä sijoituspäätöksiä.
Haastattelujen mukaan nykyisen yritystoiminnan kehittämisen kannalta parannettu
tie mahdollistaa nykyaikaisen logistisen ajattelun täysimääräisen hyödyntämisen.
Kehätie tulee tarjoamaan myös laajaa tilaa vaativille kaupallisille palveluille
hyviä sijoittumispaikkoja. Asiantuntija-arvion mukaan jo nyt tien ruuhkautuminen
työmatkaliikenteen aikana vaikuttaa kotitalouksien liikkumistottumuksiin.
Ks. myös:
Vaikutusarvio, kokonaisaikataulu (pdf 220k)
Uutta
Tamperekehää pitkin virtuaalisesti
|